    From: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: nieodebranie listu poleconego - skuteczne ?
    Date: Thu, 6 Sep 2007 16:52:07 +0200

    Użytkownik "Zibii" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:fbp2d4$b4k$1@news.lublin.pl...
    > Witam.
    >
    > Jeżeli wysyłam dłużnikowi wezwanie do zapłaty (lub rozwiązanie umowy)
    > listem poleconym z potwierdzeniem odbioru to w przypadku nie odebrania
    > takiego pisma ( np. klient nie odbiera takiego pisma lub go nie ma albo
    > się wyprowadził a to był jego ostatni aktualny adres) to czy takie
    > wysłanie/próbę doręczenia uważa się za skuteczne czy nie? Pomijam tutaj
    > sutuację że doręczono pismo dorsłej osobie zameldowanej w tym lokalu (
    > wtedy to jest doręczenie zestępcze). Proszę o odpowiedź:

> [...]

    witam!

    ważne jest to, czy masz aktualny adres dłużnika, którego wzywasz do zapłaty
    długu albo rozwiązujesz stosunek prawny; jeżeli wysyłasz mu tę informację na
    adres przez niego podany, to zgodnie z art.61kc, który jest najważniejszy,
    chwilą złożenia drugiej osobie oświadczenia woli jest chwila, gdy doszło to
    oświadczenie do tej osoby w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego
    treścią; czyli wysłanie pisma nawet listem zwykłym i wrzucenie go do
    skrzynki na listy na drzwiach mieszkania dłużnika (może być furtka), jest
    skuteczne, ponieważ doszło do adresata i ma możliwość zapoznania się z
    treścią pisma; to, czy to zrobi, to już jego problem;
    doręczenie zastępcze ma zastosowanie wyłącznie w postępowaniu przed organami
    administracyjnymi, sądami, policją, prokuraturą - czyli przed instytucjami
    państwowymi, gdzie tryb doręczania regulują stosowne przepisy postępowania -
    np. kpa, kpk, kpc; natomiast na etapie doręczania wezwań do zapłaty czy
    innych oświadczeń woli stron stosunku prawnego obowiązują reguły określone w
    art.61kc;
    sprawa doręczenia pisma wskutek odebrania go przez domownika - to oczywiście
    nie jest doręczenie zastępcze bo kc tego nie przewiduje, ale można to tak
    nazwać; w mojej ocenie winna to być osoba dorosła, a przy okazji umocowana
    do odbioru cudzej korespondecji, nawet jeżeli jest to żona, mąż, ojciec,
    matka, brat, syn, córka, wnuk, wnuczka, i mieszka pod jednym dachem z
    dłużnikiem; ten ostatni warunek jest też ważny, bo zawsze dłużnik może
    bronić się że osoba która odebrała list do niego nie była upoważniona bo np.
    nie mieszka z nim na stałe pod tym adresem; inaczej kwestia wygląda, gdy
    przesyłamy wezwanie na adres siedziby firmy, którą dłużnik prowadzi, bo
    wtedy korespondencję może odebrać sam dłużnik, jak i jego pracownik; wtedy
    jest skuteczne;
    jeżeli nie odebrał nikt przesyłki od ciebie, z różnych przyczyn, to wraca
    ona do ciebie i nie można mówić w efekcie o skutecznym doręczeniu - musisz
    zwrócić poczcie dodatkowo koszty przesyłki do ciebie; niestety to nie
    doręczenie w trybie procesowym w sądzie cywilnym, ale zwykłe doręczenie
    oświadczenia woli osoby fizycznej do drugiej osoby w trybie kc - art.61kc

    to jest moja opinia w tej sprawie; może są inne głosy

    pzdr