    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 25 May 2015 18:04:45 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: naruszenie prawa architekta do projektu

    On Fri, 22 May 2015, m wrote:

> [...]

    Miejsce z dziurą: trzeba ustalić, co *według ustawy* zostało
    sprzedane. Bo "by default" jest "wg ustawy".
    A tu w paradę wchodzi prawo autorskie.
    I okazuje się, że jest jak z programami komputerowymi czy filmami:
    dwie identyczne treści, jedna oklejona "do użytku osobistego"
    druga oklejona "z prawem do wypożyczenia" różnią się zakresem
    prawa do rozporządzania "tym za co zapłacono".

    > To samo co autor obrazu do obrazu którego jesteś właścicielem. Niech
    > mnie ktoś poprawi jeżeli się mylę, ale nie masz prawa sobie dowolnie
    > dysponować oryginałem obrazu, np. domalować wąsy albo zniszczyć, bez
    > zgody autora malunku/rzeźby/....

    Te prawa nazywają się prawami "do integralności utworu" (albo
    "nienaruszalności treści i formy" jak kto woli) oraz do "utworów
    zależnych" (opracowania, przez domalowanie wąsów albo dobudowanie
    wykuszy dajmy na to).
    Dobrze prawisz, jak się chce dowolnie rozporządzać modyfikacjami
    (no dobra, nie dowolnie, bo do tego się wetkną urząd gminy wraz
    z jego architektem, nadzory wszelakie itp), to trzeba w umowie
    pozawierać stosik zastezeżeń nie krótszy, niż np. przy programie
    komputerowym.
    Dla chętnych gotowiec do szukania:
    http://pl.wikisource.org/wiki/Prawo_autorskie_%28ust
    awa_z_4_lutego_1994_r._tekst_jednolity_z_2006_r.%29

    pzdr, Gotfryd