  • 1. Data: 2008-01-01 17:58:09
    Temat: Re: [media] pracodawcy nie mogą kontrolować emaili pracowników [stanowisko RPO]
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@p...onet.pl>

    Lemat <l...@l...priv.pl> writes:

    > http://wiadomosci.wp.pl/wiadomosc.html?kat=1342&wid=
    9525302&rfbawp=1199208820.637

    http://wiadomosci.wp.pl/wiadomosc.html?kat=1342&wid=
    9525302&rfbawp=1199208820.637
    <cytat>
    Rzecznik Praw Obywatelskich uważa, że pracodawcy nie maja prawa
    kontrolować służbowej korespondencji pracowników oraz ich poczty
    elektronicznej, domaga się też uregulowania tej kwestii w ustawie.
    [...]
    "Brak odpowiedniej regulacji w prawie polskim tej kwestii może
    doprowadzić w przyszłości do powstania sytuacji konfliktowych
    pomiędzy pracodawcami i pracownikami" - zauważa RPO. W jego opinii
    celowe jest wprowadzenie obowiązku uprzedzania pracowników o
    możliwości tego typu kontroli.
    </cytat>

    Zasada że jeśli pracodawca ma mieć (*bezsporne*) prawo czytania maili
    pracownika z jego emailowego konta "służbowego" to pracownik *musi* być
    o tym formalnie uprzedzony *wcześniej* jest *bardzo sensowna*.

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@p...onet.pl : a...@x...wp.pl
    No, czuje, dość dużo czuje - ale po francusku.

  • 2. Data: 2008-01-01 18:05:47
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Andrzej Adam Filip pisze:

    > Zasada że jeśli pracodawca ma mieć (*bezsporne*) prawo czytania maili
    > pracownika z jego emailowego konta "służbowego" to pracownik *musi* być
    > o tym formalnie uprzedzony *wcześniej* jest *bardzo sensowna*.

    Tym bardziej, że sprawa przez ETS, do której szanowny RPO się odwołuje,
    traktowała właśnie o braku poinformowania, a nie o zakazie kontroli.

    M.

  • 3. Data: 2008-01-02 10:17:09
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On Jan 1, 6:58 pm, Andrzej Adam Filip <a...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > pracownika z jego emailowego konta "służbowego" to pracownik *musi* być
    > o tym formalnie uprzedzony *wcześniej* jest *bardzo sensowna*.

    A czy wstepna selekcja poczty to kontrola? Jest sobie sekretarka ktora
    otwiera poczte i sprawdza czy firmowa czy zyczenia czy pogrozki.
    odnotowuje co kto przyslal i dopiero potem przesyla do konkretnej
    osoby, kontroluje czy nie?

  • 4. Data: 2008-01-02 15:43:57
    Od: "andrzej" <u...@o...eu>

    Użytkownik "Andrzej Adam Filip" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Zasada że jeśli pracodawca ma mieć (*bezsporne*) prawo czytania maili
    > pracownika z jego emailowego konta "służbowego" to pracownik *musi* być
    > o tym formalnie uprzedzony *wcześniej* jest *bardzo sensowna*.

    Jest równie sensowna jak konieczność uprzedzenia najętego płytkarza, że
    będziemy sprawdzać, czy kupionych przez nas narzędzi nie bierze na inne
    fuchy.

    --
    andrzej

  • 5. Data: 2008-01-03 09:02:09
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    andrzej pisze:
    [...]

    > Jest równie sensowna jak konieczność uprzedzenia najętego płytkarza, że
    > będziemy sprawdzać, czy kupionych przez nas narzędzi nie bierze na inne
    > fuchy.

    Niezupełnie. Zwykłych narzędzi "płytkarskich" (zakładam, że nie kupujesz
    mu np. telefonu komórkowego) nie użyjesz do komunikacji, tylko do
    kładzenia płytek.
    A o ile dobrze rozumiem problem, to chodzi właśnie o to, żeby nie
    naruszać tajemnicy korespondecji.
    KJ

  • 6. Data: 2008-01-03 09:24:50
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@p...onet.pl>

    Kamil Jońca <k...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > tylko do kładzenia płytek.
    > A o ile dobrze rozumiem problem, to chodzi właśnie o to, żeby nie

    Chodzi o to że pracownicy "nie ostrzeżeni" mogą wykorzystywać firmową
    skrzynkę pocztową również "okazjonalnie" do korespondencji prywatnej
    (odbioru i wysyłki) *i oczekiwać* zachowania ogólnych prawnych gwarancji
    tajemnicy korespondencji.

    Dopóki mi ktoś nie pokazę wyroku "precedensowego" rozstrzygającego
    tą kwestie to ja traktuje większość opinii z tej grupy jako
    "*moim* zdaniem prawo tak stanowi (bo *mi* taka interpretacja pasuje)".
    Jak w większości spraw gdzie następuje konfrontacja dwóch wartości
    chronionych/gwarantowanych nie do samego końca można być pewnym co sądy
    uznają za podstawę rozstrzygania "po linii" jednej z dwóch wartości.

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@p...onet.pl : a...@x...wp.pl
    Bo ja rzadko kiedy myślę,

  • 7. Data: 2008-01-03 10:25:54
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Andrzej Adam Filip pisze:
    [...]

> [...]
    > chronionych/gwarantowanych nie do samego końca można być pewnym co sądy
    > uznają za podstawę rozstrzygania "po linii" jednej z dwóch wartości.

    Ależ oczywiście. Tylko chyba nie chcemy przy jednozdaniowym poście dawać
    2 stron różnorakich zastrzeżeń ("to tylko moje zdanie", "występuję
    tylko prywatnie, a nie w imieniu firmy" itp) No, chyba, że chcesz.
    KJ

  • 8. Data: 2008-01-03 11:43:45
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@p...onet.pl>

> [...]

    > dawać 2 stron różnorakich zastrzeżeń ("to tylko moje zdanie",
    > "występuję tylko prywatnie, a nie w imieniu firmy" itp) No, chyba, że

    Niestety spotykam się z postami którę mogą być odbierane jakby to prorok
    powtarzał słowo Boże które nie może podlegać jakiekolwiek dyskusji -
    choć zasadniczo to ty *powinieneś* mieć racje ;-)

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@p...onet.pl : a...@x...wp.pl
    Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać

  • 9. Data: 2008-01-04 18:19:08
    Od: poreba <d...@p...pl>

    Dnia Wed, 2 Jan 2008 16:43:57 +0100, andrzej napisał(a):

> [...]
    > Jest równie sensowna jak konieczność uprzedzenia
    > najętego płytkarza, że będziemy sprawdzać, czy
    > kupionych przez nas narzędzi nie bierze na inne

    Jest o tyle bardziej sensowna o ile założymy, że
    poczta elektroniczna nie różni się zbytnio od tej
    listowej, z trąbką.

    Nie wiem czy każdy sąd założyłby, że przeciętny,
    normalnie rozwinięty i zdroworozsądkowo myślący
    pracownik biurowy zostawiałby w segregatorach
    firmowych (eksport bulgatorów trynolidalnych -
    2003r.) niezapieczętowane, i niezaadresowane
    kartki z listami do cioci czy kochanki (czy tam
    cioci-kochanki, jak kto woli) albo wyniki badania
    z kliniki leczenia impotencji.

    PS. A FUT łonining, to gdzie?

    --
    pozdro