  • Date: Wed, 28 Jun 2006 21:55:07 +0200
    From: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: mandat a dowód tozsamosci

    On 2006-06-28 21:31, n...@t...pl wrote:
    > Witam
    >
    > Mam pytanie: czy jesli zostalem dostalem mandat, a dane zostaly
    > spisane z legitymacji która jest nie do konca aktualna (nie zgadza
    > sie zameldowanie), a poza tym podpis jest "nie mój", to czy taki
    > mandat ma jakies szanse na egzekwowanie?

    Po pierwsze, to co dostałeś od kontrolera biletów, to nie mandat (czyli
    grzywna w postępowaniu mandatowym) tylko kara umowna za jazdę bez
    ważnego biletu.

    Kara owa będzie egzekwowana w postępowaniu cywilnym, w którym zeznając
    nie wolno Ci kłamać.

    Dane z legitymacji są bez znaczenia. Szkoła/uczelnia/wystawca
    legitymacji potwierdzi, że wydał legitymację o danym numerze i z takim
    adresem jaki został spisany -- co oznacza, że kontroler widział tę
    legitymację. Podpis "nie Twój" -- znaczy podpisany drugą ręką, też nie
    jest powodem -- biegły bez problemu stwierdzi, że była użyta druga ręka
    i że wpływ był ruchu pojazdu -- znaczy niekoniecznie byłoby fałszerstwo.

    Ocenę moralną takiego pytania, które sprowadza się do zapytania, w jaki
    sposób być nieuczciwym, pozostawię szanownym czytelnikom,

    --
    Przemysław Płaskowicki
    Love: A temporary insanity curable by marriage or by the removal of the