    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: legitymowanie obywateli
    Date: Sun, 24 Oct 2004 12:26:03 +0200

    Użytkownik "Roman G." <r...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:clfpbq$lhr$1@inews.gazeta.pl...

    > Nie. Dorosłym wolno palić, małolatom nie.

    Jakaś podstawa prawna?

    > Z komentarza:
    > &#8221;Stwierdzenie&#8221; istnienia okoliczności świadczących o
    demoralizacji nieletniego
    > oznacza sytuację, gdy osoba (&#8222;każdy&#8221;) bezpośrednio zetknęła
    się z taką
    > okolicznością bądź przekonała się o jej zaistnieniu, niezależnie od tego,
    czy
    > zachowanie nieletniego wyrządziło krzywdę zawiadamiającemu, innej osobie
    lub
    > szkodę dobru społecznemu albo było szkodliwe dla samego nieletniego.
    (&#8230;)

    Jednorazowe zapalenie papierosa nie jest objawem demoralizacji.

    > Paląc papierosy małoletni ma na celu wprowadzenie się w stan _odurzenia_,
    > ulega więc demoralizacji, stając się "nieletnim". Podpada to już pod upn,
    > więc pod prawo karne.

    Bardzo kontrowersyjny pogląd. Gdyby sąd chciał go zastosować w praktyce, to
    nie zajmował by się niczym innym. A demoralizacją zająć by się musiał.

    > Zapędzasz się :)

    Wcale nie. Znam takie przypadki z praktyki. Wiele osób trafiało nawet do
    Policyjne Izby Zatrzymań, gdy podczas swoich interwencji próbowali użyć siły
    wobec nieletnich. Kilkukrotnie spotkałem się z tym, że w ramach
    odwdzięczenia się nadgorliwemu wychowawcy rodzic "wylegitymowanemu" dawał mu
    "po pysku". W jednej sprawie akurat znam wyrok i sąd go uniewinnił. Tak więc
    nie zapędzam się - uwierz - tylko piszę, jak to w praktyce wygląda.

    Wszystko co może zrobić przechodzień, to albo zwrócić nielatowi uwagę, albo
    wezwać Policję. Jeśli nielata zna, to oczywiście może jeszcze powiadomić
    szkołę lub jego rodziców.

    > Jest. Stosuję dozwoloną samopomoc, aby wypełnić ustawowy obowiązek
    > przeciwdziałania demoralizacji nieletniego.

    Dozwolona samopomoc, to będzie, jak Ci gówniarz będzie kradł wiśnie z sadu i
    go pogonisz - i to ni używając siły. Legitymowanie z samopomocą nie ma nic
    wspólnego. Przejrzyj kodeks cywilny, bo stamtąd wywodzi się to prawo.