  • 1. Data: 2005-07-18 17:38:57
    Temat: kto ma prawo do spadku?
    Od: DonWito <d...@p...onet.pl>

    Witam,
    sytuacja jest następująca:
    Babcia ma dwoje dzieci - syna i córkę, którzy mają już własne rodziny.
    Syn ma dwie córki, obie zamężne, z własnymi rodzinami. Córka babci ma
    dwoje dzieci - córkę, pełnoletnią ale na utrzymaniu rodziny, oraz syna,
    pełnoletniego, mającego własną rodzinę. Babcia przepisuje mieszkanie na
    córkę swojej córki i nowa właścicielka mieszkania zostaje w nim
    zameldowana. Jest w nim cały czas zameldowana i mieszka babcia.
    Po kilku latach babcia umiera. Rozumiem, że sprawy spadku typu konto
    babci, reguluje KC. To sobie przeczytam. A jak jest w tej kwestii z
    mieszkaniem i ewentualnie rzeczami wchodzącymi w skład mieszkania:
    kuchenka, telewizor, czy nawet wanna i dywany? Czy pozostała najbliższa
    rodzina ma do nich jakieś prawo, czy też wszystko należy do wnuczki
    babci (córka córki), na którą zostało przepisane mieszkanie kilka lat
    wcześniej?
    Czy mogą tu mieć znaczenie dodatkowe okoliczności - gdzie faktycznie
    mieszkała ta wnuczka, kto opiekował się babcią czy inne takie?

    dziękuję za odpowiedź,
    pozdrawiam serdecznie
    dw.

  • 2. Data: 2005-07-18 18:37:15
    Temat: Re: kto ma prawo do spadku?
    Od: Beniamin <b...@c...pl>

    DonWito napisał(a):
    [..]
    > A jak jest w tej kwestii z mieszkaniem

    Mieszkanie jest własnością wnuczki.

    > i ewentualnie rzeczami wchodzącymi w skład mieszkania:
    > kuchenka, telewizor, czy nawet wanna i dywany?

    Część rzeczy mogła należeć do babci, ale musielibyście to udowodnić w
    sądzie.

    > Czy pozostała najbliższa
    > rodzina ma do nich jakieś prawo, czy też wszystko należy do wnuczki
    > babci (córka córki), na którą zostało przepisane mieszkanie kilka lat
    > wcześniej?

    Jest jeszcze instytucja zachowku. IMHO nie ma zastosowania w tym
    przypadku - bo wnuczka nie jest spadkobierczynią testamentową, ale mam
    wrażenie, że spotkałem się też z innymi głosami, więc pewien nie jestem.

    > Czy mogą tu mieć znaczenie dodatkowe okoliczności - gdzie faktycznie
    > mieszkała ta wnuczka, kto opiekował się babcią czy inne takie?

    Nie.

    --
    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 3. Data: 2005-07-18 21:07:34
    Od: DonWito <d...@p...onet.pl>

    On Mon, 18 Jul 2005 20:37:15 +0200
    Beniamin <b...@c...pl> wrote:

    [cut]

> [...]
    > przypadku - bo wnuczka nie jest spadkobierczynią testamentową, ale mam
    >
    > wrażenie, że spotkałem się też z innymi głosami, więc pewien nie

    OK, dziękuję za odpowiedz i czekam w takim razie na te inne głosy ;)

    pzdrw
    w.

  • 4. Data: 2005-07-22 20:22:03
    Od: Marsjusz <m...@o...pl>

    DonWito napisał(a):
> [...]
    > rodzina ma do nich jakieś prawo, czy też wszystko należy do wnuczki
    > babci (córka córki), na którą zostało przepisane mieszkanie kilka lat
    Jeżeli mieszkanie zostało przepisane na wnuczkę aktem notarialnym w
    formie sprzedazy lub darowizny to babcia juz nie miala mieszkania, wiec
    nie ma co dzielic.
    Natomiast rzeczy po babci dzielą tylko dzieci.
    Jesli rodzina jest zgodna to powinni podzielić sie po równo nie wnosząc
    sprawy do sądu, chyba ze jest testament to trzeba go otworzyć i musi sie
    uprawomocnic.