    From: poszukiwacz <o...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kredyt, ubezpieczenie do kredytu
    Date: Wed, 09 Jan 2013 18:02:04 +0100

    k...@i...pl wrote:
    > Pismo (formularz zgłoszeniowy) został wysłany do banku to bank miał
    > wysłać do firmy ubezpieczeniowej(TU na Życie Ergo Hestia S.A).
    To w porządku.

    > Pytanie czy czekać jeszcze na odpowiedz czy spłacać kredyt?
    Lepiej spłacać, zwłaszcza że to się wam opłaci jeśli udział w działce
    przypadający Pana rodzinie przewyższa wartość długu.
    Spłacane raty długu można zaliczyć do spłaconych długów spadkowych co
    jest ważne jeśliby okazało się że jest kilku spadkobierców i chcą oni
    dokonać sądowego podziału majątku. Nie wiem tylko czy część odsetkową
    raty też zalicza się na poczet długu spadkowego (pytanie?).
    Poza tym, spłaty trzeba dokonywać tak żeby konkretny spadkobierca miał
    dowód na piśmie że spłacał dług spadkowy. Czyli nie można używać
    blankietów które używał zmarły tylko na poczcie bierzemy druk wpłaty
    gotówkowej i przepisujemy wszystko z blankietu spłaty raty który używał
    zmarły. W miejsce nadawcy wpisać imię, nazwisko, adres spadkobiercy.
    A jako dane odbiorcy wpisać nazwę/adres banku, w polu tytułem - numer
    umowy kredytowej. (aha, wpłaty na poczcie mają opóźnienie do 5 dni).
    W razie gdyby później towarzystwo ubezpieczeniowe uznało dług to bank
    otrzyma od towarzystwa trochę więcej pieniędzy niż potrzeba do spłacenia
    długu czyli powstanie nadpłata na kredycie i wtedy tą NADPŁATĘ powienien
    bank zwrócić temu spadkobiercy (na jego wniosek) który w międzyczasie
    właśnie dług spłacał (nie mam pewności ale pewnie bank zwróci tylko
    cześci kapitałowe rat, czyli bez odsetek, bo to wynika z tego że TU
    wypłaca bankowi tylko sam kapitał pozostały do spłaty od momentu śmierci
    kredytobiorcy). Hmm, może dobry prawnik mógłby wydębić i zwrot odsetek
    od banku (pytanie?).

    > W przypadku przyjęcia spadku z dobrodziejstwem inwentarza wysłać
    > pismo do banku- ubezpiczyciela?
    Nie, dla banku/ubezpieczyciela takie pismo nie będzie mieć znaczenia.
    Dopiero jak sąd wyda postanowienie o nabyciu spadku to bank bedzie je
    honorował i na podstawie odpisu Postanowienia wypłaci nadpłatę z kredytu
    spadkobiercy (to oczywiście pod warunkiem że bank dostanie wypłatę z
    ubezpieczenia).
    Później wniosek o wpis spadkobierców do księgi wieczystej, zgłoszenie
    spadku (działka minus dług) do urzędu skarbowego i spokój.