    From: Dredd<...@...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kontrolerzy biletów, a Konstytucja
    Date: Wed, 21 Jul 2004 06:08:48 +0000 (UTC)
    Sender: u...@p...info

    > Czasem trzeba pogodzić sie z tym, że obowiązujące przepisy nie są
    > doskonałe i wymagają zmiany.

    Zgadzam się że zmiana byłaby wskazana, a moje wywody do których
    nawiązałeś można jak najbardziej traktować jako poglądy de lege
    ferenda.
    Inna sprawa że ja osobiście zostałem wykształcony w tym duchu, że
    jak przepisy są niedoskonałe to nie znaczy że przechodzimy nad tym
    do porządku ale znaczy że konieczna jest wykładnia.

    > nawet jeśli przyjmiemy, że
    > działania kontrolera wypełniają znamiona pozbawienia wolności
    (wydaje mi
    > się, że tak), to do uznania tego za przestępstwo daleka droga.
    Przede
    > wszystkim pojawia się problem społecznej szkodliwości takiego
    czynu.
    > Wszystko zależy od okoliczności.

    Święte słowa. Dlatego ja bym nie wyciągał żadnych konsekwencji wobec
    kanara (o ile oczywiście uzyłby środków współmiernych do sytuacji)

    > Pod warunkiem, że odmówi podania tożsamości.

    Dokładnie tak.

    > Bo w sytuacji, w której
    > poda - czynu tego nie popełnia - czy można miec uzasadnione
    podejrzenie,
    > że jednak ma dokumenty, tylko odmawie ich okazania? Dyskusyjne.

    Zgoda. Niestety tu jest słaby punkt. Pół biedy jak gapowicz bez
    dokumentów poda że nazywa się Urlich von Jungingen, ale jak się
    oświadczy jako jakiś Stefan Pipczyński to już kanar jest chyba
    bezradny - nawet jeśli ma podejrzenia że to zmyślone dane
    Mimo wszystko powinno być to tak rozwiązane aby przewoźnik mógł
    doprowadzić do policjanta anonimowego gapowicza bez dokumentów
    tożsamości. Moim zdaniem wymaga tego elementarne poczucie
    sprawiedliwości.

    -> http://usenet.pomocprawna.info