    From: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: komorka i nauczyciel
    Date: 20 Feb 2004 13:09:38 GMT
    <s...@1...acn.waw.pl>
    <c0ljhe$5a9$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@1...acn.waw.pl>
    <c0nomt$8pm$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@1...acn.waw.pl>
    <c0o3fm$kqu$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@1...acn.waw.pl>
    <c0pu0m$ifu$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@1...acn.waw.pl>
    <c0slbe$rfe$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@1...acn.waw.pl>
    <c0vuu6$1rd$1@inews.gazeta.pl>

    In article <c0vuu6$1rd$1@inews.gazeta.pl>, Roman G. wrote:

    > Ma tyle wspólnego, że nigdzie w przepisach nie napisano, że nauczyciel ma
    > jakiekolwiek ograniczenia w doborze metod wychowawczych, tylko dlatego że
    > jest nauczycielem. Przeciwnie.

    Sam pisałeś o "władztwie pedagogicznym", które nie daje nauczycielowi
    takich samych praw jakie ma rodzic.

    > O wyborze metody decydują dorośli. Zdanie uczniów pod względem
    >prawnym nie ma tu nic do rzeczy. Sąd nie badałby, czy czują się
    >poniżeni. Sąd rozpatrzyłby, czy obiektywnie
    > rzecz biorąc mają prawo czuć się poniżeni.

    Znaczy sąd może wmawiać komuś, że czuł się poniżony, choć ten wcale
    tak się nie czuł?

    > Przychodzi pacjent do lekarza i skarży się na ból brzucha. Jak myślisz, co
    > trzeba zrobić? Może to świadczyć o przejedzeniu, albo o zapaleniu otrzewnej,
    > a to drugie wymaga natychmiastowej operacji.
    > Także odpowiedź na Twoje pytanie musi być szeroka: reakcje wahać się mogą od
    > przeproszenia ucznia za popełniony błąd, który doprowadził do tak ostrej
    > konfrontacji (jedna skrajność), aż do wezwania policji w celu usunięcia go
    > siłą w przypadku postępków chuligańskich (druga skrajność).

    Napisałeś: "Gdy go wyrzucisz z klasy i wydasz jasne polecenie, gdzie
    ma przebywać i jak się ma zachowywać, to pod względem prawnym uczeń ma
    obowiązek się podporządkować."
    Skoro ma obowiązek, to chyba tylko policja pozostaje do egzekwowania
    tego obowiązku i nie ma co przepraszać.

    > Bo w sytuacji ostrej konfrontacji wydałem uczniowi kategoryczne polecenie,
    > nie będąc na 100% pewnym, że je wykona.

    Przecież praktycznie nigdy nie możesz być na 100% pewny, że wykona.

    > Nasza dyskusja zdaje się odbiegać coraz bardziej od tematyki grupy i
    > pewnikiem inni już przestali ją czytać, więc ja na tym skończę, dziękując za
    > owocną wymianę myśli.

    No to nie mam wyboru, sama ze sobą nie będę gadała.

    Renata