  • 1. Data: 2005-04-01 16:29:53
    Temat: kiedy jest to DG a kiedy nie?
    Od: "Mirek" <m...@p...onet.pl>

    ustawa o swobodzie działalności gospodarczej określa ją jako:
    "Art. 2.
    Działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana,
    handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze
    złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i
    ciągły."

    Chciałbym zapytać jak są definiowane owa "zorganizowaność" i "ciągłość"
    Jestem sobie świetnym kamerzystą i czasem się trafi, że ktoś zażyczy sobie
    żebym mu sfilmował ślub. Podpisujemy umowę o dzieło, wykonuję to, płacę
    podatek na PIT-53. A co jeśli:

    - będę filmował raz w miesiącu? Jest to wykonywanie w sposób ciągły?
    - będę filmował 4 razy w miesiącu?
    - 50 razy w miesiącu?
    W którym momencie zaczyna się wyoknywanie działalności w sposób ciągły tak,
    że odpowiednie organy moje działanie zintrpretują jako DG?

    Co w kwestii reklamy? Czy danie komuś wizytówki, na której będzie napisane,
    że filmuję jest wykonywaniem w sposób zorganizowany? Czy zrobienie sobie
    reklamy stałej z numerem telefonu jest zorganizowaniem? Czy zrobienie sobie
    strony internetowej zostanie tak potraktowane?

  • 2. Data: 2005-04-01 17:48:03
    Temat: Re: kiedy jest to DG a kiedy nie?
    Od: "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl>

    a ja się zapytam podobnie, ale w tym duchu:

    czy aby być absolutnie w zgodzie z prawem to na każdą nawet najdrobniejszą
    czynnośc (na zasadzie sasiedzkiej pomocy) nalezałoby podpisywać umowę o
    dzieło lub zlecenie ?

    czy muszę rejestrować DG aby dorobić sobie 50 zł miesięcznie ?
    150 zł miesięcznie ?
    gdzie jest ta granica, kiedy nalezy przyznac się organom podatkowym do
    dochodu ?

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    kw1618[małpa]interia.pl
    nie pisz e-maili !! pisz e-listy; podawaj adres e-poczty !! zamiast e-maila.
    http://grupy.3mam.net

  • 3. Data: 2005-04-01 17:53:44
    Od: "Mirek" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy"
    > gdzie jest ta granica, kiedy nalezy przyznac się organom podatkowym do
    > dochodu ?

    Skoro piszemy na grupie pl.soc.prawo to zakładam, że chcemy działać zgodnie
    z prawem. Zgodzę się, że większość tego typu czynności jest poza wszelkimi
    podatkami/rejestracją jednak po to piszę, żeby poprosić Was o wyjaśnienie
    prawa. Zgodnie z prawem przyznać się należy do każdej zarobionej w ten
    sposób złotówki - czy może się mylę?

    Mirek

  • 4. Data: 2005-04-01 19:15:22
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Fri, 1 Apr 2005 18:29:53 +0200, Mirek naskrobał(a):

> [...]
    > W którym momencie zaczyna się wyoknywanie działalności w sposób ciągły tak,
    > że odpowiednie organy moje działanie zintrpretują jako DG?

    Wtedy gdy uznają że robisz to w sposób zorganizowany i ciągły - to nie żart
    tylko aktualny stan prawny. Jeżeli uznasz że US się myli to sprawa ląduje w
    sądzie który orzeka czy fatycznie robiłeś to w sposób zorganizowany i
    ciągły.

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 5. Data: 2005-04-01 20:08:40
    Od: "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl>

    Użytkownik "Mirek" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Zgodnie z prawem przyznać się należy do każdej zarobionej w ten
    > sposób złotówki - czy może się mylę?

    ale formalnie jak to zrobić?

    sąsiad mnie prosi o to, abym zreperował mu kran... i wciska mi 50 zł tytułem
    wynagrodzenia za moje trudy, a ja mu mówię, aby wypisał mi um.o dzieło ?? bo
    inaczej nie wezme 50zł ?

    Pozdrawiam
    kw

  • 6. Data: 2005-04-02 06:55:37
    Od: "Mirek" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    tytułem
    > wynagrodzenia za moje trudy, a ja mu mówię, aby wypisał mi um.o dzieło ??

    Wiem, że będzie to śmiesznie wyglądać ale chyba zgodnie z prawem tak powinno
    być.

  • 7. Data: 2005-04-02 06:58:22
    Od: "Mirek" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > tylko aktualny stan prawny. Jeżeli uznasz że US się myli to sprawa ląduje
    > sądzie który orzeka czy fatycznie robiłeś to w sposób zorganizowany i

    Dzięki bardzo za odpowiedź
    Czyli całkowita dowolność interpretacji urzędnika? A w sądzie liczą się
    dowody - czy to US ma mi udowadniać, że robiłem to w sposób ciągły i
    zorganizowany czy też ja mam przedstawiać argumenty na niezgadzenie się z
    opinią US?

    mirek

  • 8. Data: 2005-04-02 12:53:23
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Sat, 2 Apr 2005 08:58:22 +0200, Mirek naskrobał(a):

> [...]
    > dowody - czy to US ma mi udowadniać, że robiłem to w sposób ciągły i
    > zorganizowany czy też ja mam przedstawiać argumenty na niezgadzenie się z

    Generalnie najpierw otrzymujesz decyzje US w tym zakresie - popartą
    dowodami który w ich ocenie są wystarczające. Możesz się odwołać do drugiej
    instancji. Jeżeli decyzja jest podtrzymana (zwykle jest) - to sprawę możesz
    złożyć do sąd w którym TY na podstawie otrzymany materiałów musisz wykazać
    że US się myli przez podważenie ich dowodów lub/i przez wskazanie nowych
    które były np. zignorowane przez US.
    Jako że RP to dziwny kraj to w sprawach skarbowych nie ma domniemania
    niewinności i już US w automatu klepie na decyzje swoje klauzule
    wykonalności i się łupie cie z majątku komornik - a ty możesz się latami
    użerać w sądach i jak wygrasz .... to ci oddadza z odsetkami.

  • 9. Data: 2005-04-02 17:14:15
    Od: "Mirek" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > wykonalności i się łupie cie z majątku komornik - a ty możesz się latami
    > użerać w sądach i jak wygrasz .... to ci oddadza z odsetkami.

    Dzieki bardzo za wyjaśnienie. Chcę uczciwie płacić podatki, jednak nie wiem
    czy muszę rejestrować sporadyczną działalność czy wystarczy PIT-53 + umowy o
    dzieło

  • 10. Data: 2005-04-02 23:31:17
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy wrote:

    > sąsiad mnie prosi o to, abym zreperował mu kran... i wciska mi 50 zł tytułem
    > wynagrodzenia za moje trudy, a ja mu mówię, aby wypisał mi um.o dzieło ?? bo
    > inaczej nie wezme 50zł ?

    Umowa nie musi być pisemna (przynajmniej na tak małą kwotę).

    Jeśli chcesz być bardzo praworządny, po prostu pod koniec roku
    uwzględniasz tę kwotę w swoim rocznym zeznaniu podatkowym.