    From: "mike" <d...@n...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kawaler?/żonaty? jak to sprawdzić
    Date: Sun, 8 Feb 2009 17:27:51 +0100
    Sender: b...@g...ptim.net.pl

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote in message
    news:gmmgve$3e0$1@inews.gazeta.pl...
    > Użytkownik "mike" <d...@n...com> napisał w wiadomości
    >
    > 1) Nie wiem, czy którakolwiek pielęgniarka pracująca w zawodzie ma dostęp
    > do bazy PESEL. Nie przychodzi mi do głowy powód, z którego miała by mieć
    > ona dostęp do takich danych.

    To, że nie znasz powodu, nie znaczy, że tak nie jest. Weź to jako pewnik.

    > 2) Bara PESEL sama w sobie akurat nie zawiera danych o stanie cywilnym.
    > Takie dane zawierają poszerzone bazy, tzw. Terenowe Bazy Danych obejmujące
    > pojedyncze województwa.

    A skąd masz takie informacje, że baza danych nie posiada takich danych?

    > 3) Te dane w bazach są w zakresie stanu cywilnego mocno niekompletne.
    > Przyczyn tego jest wiele, ale przede wszystkim:
    >
    > - wzięcie ślubu poza granicami kraju - te dane znajdą się dopiero po
    > zgłoszeniu przez samego zainteresowanego;

    > - wzięcie ślubu na terenie innego województwa - wówczas teoretyczne dane
    > powinny być, ale w praktyce często bywa, że danych nie ma;
    > - wzięcie ślubu przed którymś tam rokiem, w którym do baz zaczęto
    > wprowadzać te dane - starsze osoby mają często tylko podstawowe wpisy z
    > danymi bez dodatkowych rekordów; niby powinno to być prostowane przy
> [...]

    Nieprawda

    > - część osób wstępuje w związki małżeńskie, które są po prostu
    > nierejestrowane przez USC - przykładowo osoby narodowości romskiej czasem
    > otrzymują ślub od miejscowego wójta i tego nie znajdziesz w oficjalnych
    > zbiorach; prawo kanoniczne Kościoła Katolickiego przewiduje również
    > zawarcie tajnego ślubu i nie wiem jak to się ma do przepisów prawa aktów
    > stanu cywilnego.

    Generalnie co mnie jakieś prawo kanoniczne czy inne romskie, które nijak się
    ma do kpc lub kpk.
    Wydaje mi się, że wchodzisz w sprawy etyczne a nie prawne.

    > - czasem dochodzi do przekłamania na linii USC - urzędy gminy i z jakiegoś
    > powodu dane te nie przepływają w ogóle, albo ujawniane są ze znacznym
    > opóźnieniem;

    być może. mam inne zdanie.

    > i pewnie jeszcze z tuzin innych powodów, że w praktyce te dane nie są do
    > końca pewne.

    mylisz się.