  • 1. Data: 2009-12-28 00:19:23
    Temat: jeden wlasciciel dzialki - wspolwlasnosc, kredyt
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    crosspost - pl.soc.prawo; pl.misc.budowanie

    Witam

    Na poczatek, krotki opis sytuacji.

    Ponad rok temu zakupilem dzialke z warunkami zabudowy
    (ja jestem jej jedynym wlascicielem). W tej chwili staram sie
    o pozwolenie budowlane - rowniez wylacznie na moja osobe,
    poniewaz WZ, sa wydane rowniez na mnie.

    Na nastepny rok planuje ślub, jeszcze przed rozpoczęciem
    budowy, ale juz po zalatwieniu wszystkich formalnosci zwiazanych
    z budowa tz. otrzymaniu pozwolenia bud.

    Chce aby moja przyszla zona byla wspolwlascicielka zarowno
    gruntu jak i przyszlego domu.

    Stan surowy zamkniety bedzie realizowany ze srodkow wlasnych, na
    wykonczenie chce zaciagnac kredyt.
    Kredyt mieszkanowy/budowlany zaciagniemy na nas oboje,
    ale wlasnie ne wiem czy nie bedzie tu problemu, skoro ja jestem
    wlascicielem.

    Jak najlepiej - najtaniej i najszybciej, mozna uregulowac sprawe
    wspolwlasnosci zaraz po zawarciu zwiazku malzenskiego?
    O ile mi wiadomo sam fakt malzenstwa jest tu niewystarczajacy.

    Pzdr
    Darek

  • 2. Data: 2009-12-28 00:25:12
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Darek wrote:
    > Jak najlepiej - najtaniej i najszybciej, mozna uregulowac sprawe
    > wspolwlasnosci zaraz po zawarciu zwiazku malzenskiego?

    podarować jej 10%.
    50% lepiej nie, bo przy rozwodzie więcej stracisz.

  • 3. Data: 2009-12-28 02:22:50
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    > podarować jej 10%.
    > 50% lepiej nie, bo przy rozwodzie więcej stracisz.

    Pieniadze na budowe - wklad wlasny jak i kredyt bedzie
    wspolny wiec chce aby byla wspolwlascicielka 50%.

    Ale podarowac 50% dzialki i wtedy dom bedzie wspolny,
    czy dzialke musze podarowac oddzielnie i po zakonczeniu
    budowy dom rowniez?
    Na jakie koszty powinienem sie przygotowac przy takiej darowiznie?

    Pzdr
    Darek

  • 4. Data: 2009-12-28 02:41:59
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Darek wrote:

    > Pieniadze na budowe - wklad wlasny jak i kredyt bedzie
    > wspolny wiec chce aby byla wspolwlascicielka 50%.

    jak tam chcesz.

    > Ale podarowac 50% dzialki i wtedy dom bedzie wspolny,
    > czy dzialke musze podarowac oddzielnie i po zakonczeniu
    > budowy dom rowniez?

    wszystko co na działce jest tego kogo działka.

    > Na jakie koszty powinienem sie przygotowac przy takiej darowiznie?

    notariusza.
    Darowizna dla żony pójdzie bez podatku.

  • 5. Data: 2009-12-28 07:34:34
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2009-12-28 01:25, witek pisze:

    > podarować jej 10%.
    > 50% lepiej nie, bo przy rozwodzie więcej stracisz.

    A ponieważ w małżeństwie uczciwość jest podstawą pamiętaj, aby brać od
    małżonki tylko 10 % wynagrodzenia na utrzymanie domu. :(

    --
    spp

  • 6. Data: 2009-12-28 15:53:19
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Darek" <d...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > (ja jestem jej jedynym wlascicielem). W tej chwili staram sie
    > o pozwolenie budowlane - rowniez wylacznie na moja osobe,
    [cut]

    Sprawa jest prosta. Albo darowizna, albo rozszerzenie wspólności majątkowej.
    Własność jest okreslona w księdze wieczystej, więc nie ma znaczenia czy
    zrobisz to teraz, czy po rozpoczęciu budowy, bo i tak dotyczy to tej samej
    nieruchomości (jest jednak księga wieczysta dla działki i domu).