    From: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: jak ominac zachowek
    Date: Tue, 16 Oct 2007 09:53:38 +0000 (UTC)

    Dnia 16.10.2007 mvoicem <m...@g...com> napisał/a:

    > W obrębie najbliższej rodziny (nie wiem czy w tym przypadku dzieci są
    > wystarczająco bliskie) nie 10 lat a cała wieczność.

    Czekaj, faktycznie to jest niejasne.

    Art. 994. § 1. Przy obliczaniu zachowku nie dolicza się do spadku drobnych
    darowizn, zwyczajowo w danych stosunkach przyjętych, ani dokonanych przed
    więcej niż dziesięciu laty, licząc wstecz od otwarcia spadku, darowizn na
    rzecz osób nie będących spadkobiercami albo uprawnionymi do zachowku.

    I jak rozebrałem to zdanie logicznie, to wychodzi, że faktycznie, tylko
    darowizny na rzecz spadkobierców lub uprawnionych do zachowku się
    przedawniają.

    Ale pewnie można podarować, a potem wydziedziczyć (art 1008) to obdarowane
    dziecko? Powinno zadziałać.

    Swoją drogą te przepisy są masakryczne. Np. zapis o ustalaniu cen
    przedmiotu darowizny na dzień ustalania zachowku, ale wg stanu na dzień
    dokonania darowizny. Tzn że jak ktoś kiedyś komuś podarował świeżo
    wybudowany dom, to dwadzieścia lat później musi się borykać z zaspokajaniem
    gigantycznych roszczeń o zachowek, ponieważ ceny poszybowały wielokrotnie
    do góry, a obecny stan (mógł zaniedbać do rudery) nie ma znaczenia.
    --
    Samotnik