    From: " Ja" <b...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: jak działać z mieszkaniem
    Date: Fri, 26 Nov 2004 09:49:31 +0000 (UTC)

    > Mozesz POZYCZYC starszej Pani pieniadze potrzebne na
    > na wykup mieszkania i pozostale formalnosci w ten sposob
    > zabezpieczyc sie chodziaz na wypadek "zmiany stestamentu"

    > Mozna tez rozwazyc (ale tu trzeba sie poradzic fachowcow)
    > mozliwosc "ustanowienia sluzebnosci" na Twoja rzecz
    > w zakupionym mieszkaniu.

    Mocno dyskusyjne. Niektórzy komentatorzy utrzymują, że jest to niemożliwe,
    albowiem własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu jest ograniczonym prawem
    rzeczowym. Służebność mieszkania też. I wychodzi nam konstrukcja ustanowienia
    prawa na prawie, która według komentatorów dopuszczalna jest tylko na prawie
    wieczystego użytkowania. Aczkolwiek widziałem akty notarialne z ustanowieniem
    służebności mieszkania w lokalu spółdzielczym (tzn. w związku z powyższym nie
    jest napisane wprost, że jest to służebność mieszkania, tylko "prawo do
    zamieszkiwania", co nie zmienia faktu że jest odliczane od podstawy podatku
    jak służebność)

    Radzę przeczytać dokładnie Statut Spółdzielni i zobaczyć w jakich przypadkach
    bonifikata nie podlega zwrotowi, ewentualnie jak można wejść w uprawnienia
    starszej Pani jako członka spółdzielni.
    W większości spółzielni jest możliwość zbycia wkładu mieszkaniowego innej
    osobie (za zgodą spółdzielni). Sugerowałbym dwie drogi:
    - nabycie od starszej pani wkładu, wykupienie mieszkania i ustanowienie na
    jej rzzecz służebności (można się pozabezpieczać umowami cywilnymi z
    poświadczonymi notarialnie podpisaemi przed załatwieniem formalności)
    - nabycie przez starszą Panią prawa do lokalu od spółdzielni i przeniesienie
    go potem za dożywocie - wg. mojej oceny nie będzie zwrotu bonifikaty, ale
    trzeba zobaczyć statut.

    pozdrawiam

    b.