    From: PAweł <p...@w...uzyjskrotu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: jak biegnie przedawnienie (3-letnie)
    Date: Sat, 24 Jul 2004 04:11:28 +0200

    kam wrote:

    > Pozew, ewentualnie z nakazem zapłaty, od którego w ciągu 14 dni będzie
    > mógł wnieść sprzeciw, dostanie z sądu. Wtedy przychodzi czas na
    > obronę. A zanim to nastąpi sprawa może trochę w sądzie poleżeć...

    No, nie do konca tak musi być,- znam sprawe , w której sąd nadał sądowe
    tytuły egzekucyjne wierzytelności Urzędu Skarbowego na podstawie
    przedstawionych mu administracyjnych (skarbowych) tytułow wykonawczych bez
    powiadomienia o tym dłuznika. Dłużnik o tym dowiedział sie dopiero, gdy
    przyszło do niego ( po 8 miesiącach) wezwanie do uiszczenia kosztów
    sądowych. Co ciekawe, w postanowieniu o nadaniu sądowej klauzuli sąd
    napisał, że rozprawa odbyła się z udziałem dłużnika, mimo, że nie tylko jego
    tam nie było, ale nawet nikt nie usiłował go o tym zawiadamiać!! Na
    szczęscie dłuznika, tytuły administracyjne były juz nieaktualne w dużej
    części, bo w tzw. "międzyczasie " dłużnik osiągnął uchylenie w NSA w
    znacznej części decyzji Urzędu Skarbowego i Izby Skarbowej, na podstawie
    których te tytuły były wystawione. Na tej podstawie dłużnik założył
    apelację do sądu okręgowego, który w/w postanowienie uchylił i przekazał
    sprawę do ponownego rozpoznania. Ale i w tym, rewizyjnym postanowieniu sad
    nie odniósł się w żaden sposób do niezawiadamiania dłużnika.
    A w tym czasie , na mocy ordynacji podatkowej zobowiazanie podatkowe wygasło
    i powstała b. ciekawa sytuacja:-
    spór dot. części zobowiązan podatkowych toczy się wciąż (kasacja) jeszcze
    przed NSA i czeka na ostateczne rozstrzygnięcie, bo wniosek kasacyjny
    złożony był jeszcze przed jego wygaśnięciem, ale samo zobowiązanie wygasło
    ( minęło 5 lat od ostatniej czynności egzekucyjnej + rok na czynności
    sądowe) i egzekwować juz ich chyba nie bardzo będzie można, niezależnie od
    decyzji NSA, a i sąd rejonowy, właśnie choćby z tytułu przedawnienia ( a
    ściślej wygaśnięcia) nie będzie mógł ewentualnie ponownie nadać sądowej
    klauzuli tym tytułom .

    A o tej całej zabawie dłuznik długo nie wiedział i w sumie dobrze na tym
    wyszedł (co jest nadzwyczajnym wyjątkiem od reguły, bo zazwyczaj na
    niewiedzy się traci) Zresztą takie niezawiadamianie jest chyba jakimś
    obyczajem w W-wie, w sprawach z udziałem skarbówki, bo i o wpisie hipoteki
    przymusowej dłuznika zawiadomiono po 16 miesiącach od jej dokonania:((.--

    Przy odpowiedzi bezpośrednio do mnie, w adresie użyj zamiast pełnej
    nazwy "wirtualnapolska" jej skrót, tj. "wp" Pozdr.