  • Data: 2005-10-27 22:16:57
    Temat: Re: hasła a pracodawca
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "poreba"

    > Macie jakąś zatwierdzoną politykę/zasady bezpieczeństwa w firmie?
    > Przetwarzacie może dane osobowe? To byłoby ew. powodem do odmowy
    > podania
    > haseł - a i zakazu Twojego wejścia w ich posiadanie /haseł/.
    > Zasady jakich mnie uczono wymagają by nikt oprócz użytkonika hasła
    > nie
    > znał. Z jednym wyjątkiem. Jeden użytkownik ma obowiązek
    > przekazywania
    > swoich haseł przełożonemu, po każdorazowej zmianie. W znanych mi
    > przypadkach przekazuje w depozyt w zapieczętowanej kopercie, nb dość
> [...]

    z ust mi to wyjales - tez od poczatku tak uwazam
    Natomiast pierwsze slysze by w jakims systemie admin ustawial hasla
    na sztywno i nie pozwalal ich zmieniac!
    Tak sie nie robi!

    Jest taka norma EN12251 o hasłach dla informatyków z branży medycznej
    Właśnie jest tłumaczona na polski w PKN KT 302
    Tam jak byk stoi, że hasła nie powinny być nigdzie składowane/logowane
    w jawnej formie; że user ma natychmiast zmienic haslo jak mysli ze
    ktos je poznal;
    i NAJWAZNIEJSZE w punkcie 4.15, że administrator ma ustawic na niezbyt
    dlugi czas haslo startowe dla uzytkownika z wymuszeniem na
    uzytkowniku zmiany jak tylko go pierwszy raz uzyje.

    To chyba wystarczajacy dowod na to, że nikt nie ma prawa poszywac sie
    pod innego użytkownika. Jak zajdzie potrzeba to administrator zawsze
    moze uzytkownika zastapic
    i tylko hasla administratora powinny byc w sejfie!
    *** blad ***

    Do wykorzystania dla biednego admina coby mogł szefa nauczyc zasad
    bezpieczenstwa, cytuje fragment wspomnianej normy EN 12251:
    "4.15 Initialised passwords
    The system shall provide a mechanism for the security administrators
    to initialise passwords for new authorised users or existing users who
    have forgotten their password. A secure mechanism shall be provided to
    enforce expiration of initialised passwords upon their first use, in
    that the initial password shall be changed by the user prior to any
    further interaction with the system. Initialised passwords should have
    a short expiration as well, to prevent misuse of the initialised
    passwords of non-active users."