    From: "news.tpi.pl" <a...@a...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: halas - bardz, bardzo, bardzo pilne.. prosze...
    Date: Sun, 19 May 2002 16:11:33 +0200

    > BARDZO!BARDZO PROSZE O PORADE.
    > Mam pewien problem, a mianowicie to ze moja zona pracuje w miejscu o takim
    > halasie ze ludziom az rzygac sie chce, powoduja ostatnio wypadki na
    drogach
    > itp.. naprawde powazna sprawa. Wiem co nieco o szkodliwosci halasu, bo
    takie
    .
    .
    > A wiec potrzebuje tekstow ustaw, badz odnosnikow do nich dotyczacych norm
    > halasu w pracy, czyms czym mozna pokluc pracodawce w oczy itp...
    > Jakies przepisy wykonawcze...
    > a druga sprawa.. wiem ze w pomieszczeniach biurowych natezenie halasu moze
    > byc 55 dB, albowiem musza sie skupic w pracy.. w innych miejscach nie..
    jak
    > to jest z laboratoriami CHEMICZNYMI? przeciez jak sie zona nie skupi to
    mize
    > polaczyc kilka co ciekawszych elementow, jak chocby kwas siarkowy i zelazo
    > obok palnika.. czy to tez nie jest miejsce o szczegolnym przeznaczeniu?
    tam
    > tez trzeba sie skupic.. zwalszcza jak sie analizy robi...

    a więc:
    Dopuszczalne wartości stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia
    zawarte są w:

    Rozporządzeniu MPiPS z 17.06.98 w sprawie NDS i N czynników szkodliwych dla
    zdrowia w środowisku pracy (Dz.U. Nr 79, poz. 513) - w przypadku hałasu
    następuje odesłanie do PN-N-01307:1994 Hałas. Dopuszczalne wartości hałasu w
    środowisku pracy.
    I tak ze wzgl. na kryterium ochrony słuchu NDN hałasu wynosi 85 dB(A) jako
    wartość odniesiona do 8 godz. dnia pracy, natomiast w laboratoriach ze
    źródłami hałasu ze wzgl. na możliwość realizacji przez pracownika jego
    podst. zadań 75 dB(A) jako wartość równoważna.

    Jedno z rozp. Ministara Zdrowia zobowiązuje pracodawcę do okresowego
    wykonywania pomiarów stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia na
    stanowiskach pracy i od tego trzeba zacząć.

    Nie zapominaj, że rzygać się chce nie tylko od hałasu ale również od
    czynników chemicznych, a przed hałasem można się łatwo chronić stosując
    ochrony słuchu.
    Gdybyś chciał się jeszcze czegoś dowiedzieć to pisz --> dblux[at]polbox.com

    Wojtek