  • 1. Data: 2004-05-24 21:00:23
    Temat: gwarancja i rekojmia w UE
    Od: "Tomek D" <t...@e...net.pl>

    Witam !!

    poszukuje wszelkich zrodel (zarowno publikacji tradycyjnych jak i
    internetowych) dotyczacych zasad udzielania gwarancji i innej
    odpowiedzialnosci za towar przy sprzedazy towarow na terenie UE -
    szczegolnie interesuje mnie wymog udzielania gwarancji na
    rzeczy uzywane gdzie sprzedaca jest podmiot gospodarczy.

    dziekuje i pozdrawiam grupowiczow

    PS. niestety stronka ktora wyrzucaja google nie dziala :(

  • 2. Data: 2004-05-24 21:07:07
    Temat: Re: gwarancja i rekojmia w UE
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Tomek D wrote:
> [...]
    > szczegolnie interesuje mnie wymog udzielania gwarancji na
    > rzeczy uzywane gdzie sprzedaca jest podmiot gospodarczy.

    Nie ma wymogu udzielania gwarancji (w naszym rozumieniu), gwarancja jest
    dobrowolnym zobowiązaniem.
    Natomiast sprzedawca odpowiada wobec konsumentów za niezgodność towaru
    (rzeczy ruchomych) z umową. Także towaru używanego.
    Reguluje to dyrektywa Parlamentu i Rady nr 1999/44 z 25 maja 1999 r w
    sprawie określonych aspektów sprzedaży i gwarancji na dobra
    konsumpcyjne. U nas wdrożona ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży
    konsumenckiej, a w innych państwach różnie.

    KG

  • 3. Data: 2004-05-24 21:24:41
    Od: "Tomek D" <t...@e...net.pl>

> [...]
    > konsumpcyjne. U nas wdrożona ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży
    > konsumenckiej, a w innych państwach różnie.

    no wlasnie podobno jest i to rocznej - sprawa dotyczy konkretnie niemiec -
    np komisy samochodowe maja obowiazek udzielania rocznej gwarancji na
    sprzedawana uzywane samochody i ciekawi mnie jaka jest podstawa prawna.

    Do znajomego przystawila sie istytucja bedaca czyms w rodzaju naszego PIHu,
    bo udzielal gwarancji, ale 6 miesiecznej ...

    co np w sytuacji kiedy ze stanu sprzedawanej rzeczy mozna domniemywac ze nie
    bedzie bezawaryjnie funkcjonowac przez rok ?

    pozdrawiam

    T.

  • 4. Data: 2004-05-25 08:00:05
    Od: "Marek Radwański" <l...@N...gazeta.pl>

    Tomek D <t...@e...net.pl> napisał(a):

    > bo udzielal gwarancji, ale 6 miesiecznej ...

    Nie idzie o gwarancję, mylone są pojęcia. Chodzi na pewno o niezgodności
    towaru używanego z umową, co reguluje art. 10 ust. 1 ustawy:
    Art. 10. 1. Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową
    jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego
    towaru kupującemu; termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru. Jeżeli
    przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą ten termin skrócić,
    jednakże nie poniżej jednego roku.

    Co to za instytucja, podoban do naszego PIHu (ktorego juz bodaj od 2000r,.nie
    ma, jest jedynie IH ...).

    > co np w sytuacji kiedy ze stanu sprzedawanej rzeczy mozna domniemywac ze nie
    > bedzie bezawaryjnie funkcjonowac przez rok ?

    a to, wtedy zastosowanie może znaleźć ewentualnie art.7:
    Art. 7. Sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z
    umową, gdy kupujący o tej niezgodności wiedział lub, oceniając rozsądnie,
    powinien był wiedzieć. To samo odnosi się do niezgodności, która wynikła z
    przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez kupującego.

    Chodzo o "ocenę rozsądną".
    Tak więc, co do zasady przy towarach używanych będzie mogłą być
    odpowiedzialność 1-roczna, ale co do poszczegolnych niezgodności towaru z
    umową, sprzedawca nie będzie odpowiadał wcale,

    pzdr

    marek radwański

  • 5. Data: 2004-05-26 15:11:21
    Od: "Tomek D" <t...@e...net.pl>

> [...]
    Jeżeli
    > przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą ten termin skrócić,

    <...>

    > marek radwański

    Marku, nie chodzi mi o polskie prawo, tylko o niemieckie ...

  • 6. Data: 2004-05-26 15:33:14
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Tomek D wrote:
    > Marku, nie chodzi mi o polskie prawo, tylko o niemieckie ...

    Niemieckie opiera się na tej samej dyrektywie, więc ogólne zasady są
    podobne... Szczegóły mogą być inne...

    KG