    From: "ssj5" <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: groźby karalne?
    Date: Mon, 9 Dec 2002 06:06:28 +0100

    > Jak juz ktos zlozy doniesienie o takim przestepstwie to przeciez chyba nie
    > powie ze w zasadzie to nie traktuje tych grozb powaznie :)
    >Moze lepiej
    > powiedziec ze musza istniec rzeczywiste (a nie subiektywne) przeslanki ze
    > dana grozba moze zostac spelniona, tj np. ktos mi grozi pobiciem a wiem,
    > ze wczesniej tez juz komus grozil i go pobil.

    wczesniejsze karanie praktycznie nie ma znaczenia dla tego przestepstwa
    /poza ewentualnie recydywa/ liczy sie subiektywne odczucie zagrozonego.
    dlatego teoretycznie moze byc sytuacja w ktorej Pan X dzwoni do Pana A i
    mowi : zabije cie, dzwoni do Pana B i mowi to samo. Pan A uwaza, ze ta
    grozba budzi w nim uzasadniona obawe, ze zostanie spelniona, - mamy
    przestepstw, Pan B uwaza to za glupi zart. Nie mamy wiec przestepstwa. Pan
    X bedzie odpowiadal jedynie za przestepstwo popelnione w stosunku do Pana A.
    zreszta masz przyklad pytajacego Grzegorza - uwaza to za zart - nie mamy
    wiec przestepstwa. gdyby uwazal, ze to sa grozby, ktore wzbudzaja w nim
    uzasadniona obawe, ze zostana spelnione - mielibysmy przestepstwo. a wiec
    najwazniejsze jest subiektywne odczucie zagrozonego.

    > A jak to w praktyce wyglada w przypadku skazanych prawomocnymi wyrokami?
    > Powiedzmy ze ktos zostal skazany wlasnie za pobicie i rzuca tekstem w tylu
    > "jak sie nie uspokoisz to ci morde obije". Czy to jest juz wystarczajace
    > do uznania za uzasadniona obawe?

    jak wyzej. decyduje pokrzywdzony, ktory nie musi znac przeszlosci
    kryminalnej grozacego.a w zasadzie decyduje jego subiektywne odczucie.

    ssj5