    From: "Piotr [Trzykoty]" <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: gaz na psy, kiedy można?
    Date: Tue, 9 Sep 2003 16:12:21 +0200

    Użytkownik "dfg" <k...@t...pl> napisał
    > No właśnie kiedy można użyć gazu na psy? Czy dopiero wtedy gdy pies
    > już zaatakuje, czy jak biegnie w Twoją stronę, szczeka, nie ma kagańca
    > i smyczy, właściciel go woła ale pies nie reaguje...

    Wtedy gdy zachodzi stan wyższej konieczności, czyli dobro wyższe (Twoje
    zdrowie) jest bezpośrednio zagrożnone, a nie można zagrożenia uchylić
    inaczej, niż poświęcjąc dobro niższe (pies).
    Opisany stan nie musi być rzeczywisty, możesz błędnie w strachu postrzegać
    rzeczywistość, lecz Twój błąd musi być usprawiedliwiony okolicznościami (np.
    okoliczności, które podałeś).

    A jak wygląda sprawa używania gazu pieprzowego, na który nie trzeba mieć
    pozwolenia, w stosunku do ludzi ?
    Chodzi mi o gaz w założeniu producenta przeciwko psom, na opakowaniu jest
    napisane: "nie używać przeciw ludziom".
    Czy można go wykorzystać w obronie koniecznej?