    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: gaz do samoobrony
    Date: Tue, 3 May 2005 10:17:35 +0200

    news:d57ac8$cdq$1@news.onet.pl...

    > żelowy gaz jest zupełnie nieskuteczny, gdyż musisz tym żelem trafić
    > prosto w nos/oczy.. pozatym znam przypadek, ze ktos zjadl troche tego
    > zelu, i nic mu nie bylo :)

    Jestem akurat odmiennego zdania i uważam, że żelowy gaz jest lepszy od
    normalnego. Zwłaszcza, gdy ktoś na tym opiera swoje bezpieczeństwo i nie
    bardzo się nim umie posługiwać. Najlepszą odmianą gazu, jaką dotąd
    spotkałem jest piana obezwładniająca. Używana jest przez francuską
    Policję. Ale od pewnego czasu na polskim rynku nie widziałem. Dawniej
    była w takich białych pojemnikach z niebiesko-czerwonym opisem.

    Generalną zaletą żeli i piany jest jej wybiórczość, to możliwość wyboru
    celu. Dzięki temu można tego użyć nawet w małym pomieszczeniu, np.
    windzie. Ponadto piana ma tę zaletę, ze gdy nawet CS na daną osobę nie
    zadziała (np. pijany jakoś są bardziej odporni :-) to pianą można
    gościowi sypnąć po oczach i i tak chwilę mu zajmie odzyskanie możliwości
    ataku.

    Generalną wadą wszystkich RMG, wadą potęgującą się przy postaci gazu,
    jest spore niebezpieczeństwo samoporażenia się broniącego. Zwłaszcza,
    gdy używający jest mniej wprawny w jego użyciu. RMG jest dobrym
    elementem samoobrony, ale nie można na nim budować całej koncepcji. Po
    za tym jeśli już kupić RMG, to dobre. Te tanie gazy z serii KO czy CS
    ileś tam tysięcy, to mają mniejszą skuteczność, niż dezodorant. Poz a
    tym często osoba posiadająca gaz nagle traci instynkt samozachowawczy i
    wydaje się jej, że jest nietykalna, co w konsekwencji może prowadzić do
    tego, że sama się naraża niepotrzebnie na niebezpieczeństwo.