    From: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: forma dzialalnosci z zagranicznym partnerem
    Date: Fri, 23 Jan 2009 15:43:01 +0100

    Użytkownik wyskrobał(a):
> [...]
    > współpracę w innych dziedzinach. Partner wnosi technologię, wsparcie,
    > markę a ja wnoszę - operacyjne działanie w Polsce (podpisywanie umów z
    > klientami) rozliczanie faktur itp. oraz ogólny rozwój biznesowy w
    > skali całej firmy (marketing, nowe produkty).
    >
    > Biznes działa w obszarze usług i wystarczy telefon, komputer, ew.
    > samochód do jego prowadzenia, przynajmniej przez pierwsze 12 miesięcy.
    >
    > I teraz czas zdecydować się na rodzaj założonej działalności. Wszystko
    > mi wskazuje na to, że powinienem założyć razem z partnerem spółke z

    Słuszna uwaga z tą armatą.

    > Spółki osobowe, takie jak jawna i cywilna, rozpatruję, ale tak na
    > prawdę, z kontrahentem łączy mnie jedynie biznes, znamy się od roku,
    > ale nawet na oczy się nie widzieliśmy. Czarny scenariusz - jeden z nas
    > bierze kredyty, leasingi i 15 telefonów na firmę, a odpowiada drugi...

    Hm... A komandytowa? Ty - komplementariusz, on - komandytariusz.

    > Inne rozwiązanie, zakładam działalność jednoosobową i podpisujemy
    > umowę agencyjną, i ja reprezentuje czyjąś firmę, ale w zamian za
    > wynagrodzenie (umowa o dzieło). No ale, mój własny interes nie jest
    > tutaj w ogóle zabezpieczony, tzn po pół roku zrobię swoje i zostaną
    > po mnie tylko dobre pomysły. Chyba, że zostanę udziałowcem główne
    > firmy - ale sam będąc właścicielem bym się na to nie zgodził.

    A mi się wydaje, że umowa agencyjna jest najlepsza tutaj. Z opisu wynika, że
    masz być kimś na kształt przedstawiciela na Polskę. Wnosisz swoje ryzyko do
    tej działalności (inwestujesz w nią). Spółka z o.o. tutaj po pierwsze będzie
    generowała koszty, po drugie - jesteś silniej w niej związany ze wspólnikiem
    (chodzi o negatywne tego konsekwencje - złe zarządzenie spółką, "wojenki"
    między wspólnikami itd.), po trzecie - spółka (również Twoja spółka) w
    zasadzie weźmie odpowiedzialność za sprzedaż, którą będzie prowadziła.
    Inaczej mówiąc, spółka (polska) weźmie po dupie od kontrahentów jak coś
    będzie nie teges.

    > Podsumowując, idealnie byłoby założyć spółkę z o.o., bo wtedy ja mam w
    > niej udziały (np. 40%) jestem dyrektorem generalnym,

    Dziś jesteś, a jutro nie, bo Twój wspólnik ma 60% i może Cię odwołać :)

    > a współpracę z
    > podmiotami i fakturowanie realizuję w ramach tejże spółki. No ale,
    > zarząd, zgromadzenia, księgowość - wszystko dla obrotów na razie nie
    > przekraczających pewnie 100tyś euro rocznie.

    No właśnie. Umowa agencyjna. Dobrze ją skrój pod siebie. Jesteś agentem
    spółki z zagranicy, działasz na własnej działalności (może być 1-osobowa sp.
    z o.o.), masz prowizję od obrotu, wyłączność na Polskę, umowę na np. 5 lat,
    nie odpowiadasz za towary/usługi partnera z zagranicy, a w razie
    nieporozumień łatwo można się pożegnać.

    --
    .B:artek.