    From: Kamil <a...@a...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: e-sąd - definiowanie roszczeń
    Date: Tue, 17 Jan 2012 14:14:34 +0100
    <je19ha$7iq$1@node2.news.atman.pl> <je1aj0$m85$1@inews.gazeta.pl>
    <je1c03$a8n$1@node2.news.atman.pl> <je1cbf$q6s$1@inews.gazeta.pl>
    <je1kf8$js8$1@node2.news.atman.pl>
    <c...@q...googlegroups.com>
    <jepjgm$i42$1@inews.gazeta.pl> <jer6g3$poa$2@inews.gazeta.pl>
    <jev3jq$aeo$1@inews.gazeta.pl> <jevbm0$d24$2@inews.gazeta.pl>
    <jevcn9$i1o$1@inews.gazeta.pl> <jevd1n$ker$1@inews.gazeta.pl>
    <jevd7f$lh0$1@inews.gazeta.pl> <jevdap$ker$2@inews.gazeta.pl>
    <jeve50$ors$1@inews.gazeta.pl>
    <10slf96mr2aik$.10atb2lbe5250.dlg@40tude.net>
    <jf3nka$bd1$1@inews.gazeta.pl> <jf3nlt$bp9$1@inews.gazeta.pl>
    <jf3q4g$ir4$1@inews.gazeta.pl>

    Dnia Tue, 17 Jan 2012 12:38:40 +0000 (UTC), _ąćęłńóśźż. napisał(a):

    > A co do pytajnika:
    > IMHO opinia słuszna przy czcionce nieproporcjonalnej (czyli maszynie do
    > pisania).

    Dobrze że napisałeś IMHO.
    Co ma interpunkcja i jej zasady wspólnego z rodzajem czcionki???
    Czy pismo ręczne ma miec zachowane zasady interpunkcji czy nie - wedle
    ciebie?

    > Przy czcionkach proporcjonalnych pytajnik bez odstępu częstokroć zlewa się z
    > tekstem.

    To może pora na udanie się do specjalisty od chorób oczu?

    Ad znaku zapytania:
    Postanowiłam o tym napisać, ponieważ zauważyłam, że niektórzy piszący
    kompletnie nie zwracają uwagi na to, w jakim miejscu postawić znak
    interpunkcyjny, w jakim spację, a w jakim zakończyć wyraz czy zdanie. To
    naprawdę banalne i proste:
    1. Kończymy wyraz.
    2. Stawiamy znak interpunkcyjny.
    3. Stawiamy spację.
    4. Zaczynamy nowy wyraz, zdanie.
    Na przykład: Cześć!_Co robisz?_Pójdziemy na lody?_Chodź._ (gdzie _
    odpowiada spacji)
    Nie stawiamy spacji przed znakiem interpunkcyjnym. I nie zapominamy o
    spacji po znaku interpunkcyjnym. Zachowanie tych zasad zapewni nam
    czytelność tekstu.
    Wyjątkiem jest myślnik, spację stawiamy przed i po nim.

    Jeśli w dłuższym tekście wstawiasz cytat - jako odrębne zdanie, które
    zaczynasz cudzysłowem - to kończysz je cudzysłowem przed kropką czy po
    kropce?

    Odpowiedź jest banalna:
    Cytowane zdanie obejmujemy cudzysłowem. Kropkę stawiamy zawsze po jego
    zamykającej części, np:
    Zabraniano mu słodyczy, więc mówił sobie: "Gdy będę dorosły, będę zawsze
    przy sobie nosił czekoladę i jadł".

    Zasada ta dotyczy także cytatów składających się z kilku zdań, np.:
    W kółko powtarzał swoje: "Nudno tu. Nie mam co robić. Chodźmy już".

    Znak zapytania i wykrzyknik, jeśli należą do cytowanego tekstu, umieszczamy
    przed cudzysłowem, np.:

    Niedawno kolega zapytał mnie: "Dlaczego dziewczyna taka jak ty jest sama?".
    Krzyczała: "Bandyci, ratunku!".

    Miejsce, w którym urywamy cytat zaznaczamy wielokropkiem, ale przed nim
    stawiamy cudzysłów zamykający. Jeśli wielokropek należy do cytowanego
    zdania, cudzysłów stawiamy po nim, np.:
    Powiedział, że "ten bałagan musi za chwilę zniknąć, a jak nie zniknie, to
    ja wam..."