  • Data: 2002-01-18 07:19:35
    Temat: Re: działania prokuratora
    Od: "Wiktor Górski" <w...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Leszek" :
    > Z tonu i pewnosci wypowiedzi sadze ze kolega Gorski policjantem jest.Ale
    > jesli twierdzi ze policja "korzysta" z mandatow zaocznych to sadze ze
    > niedouczonym(moze policja sadowa?).Kolega Maniek slusznie rzucil pytanie
    > powiedz kto ma takie mandaty zaoczne, bo policja nie!!!!!!!"Mial tez racje
    > ze nikt bez wysluchania wlasciciela pojazdu nie skieruje wniosku o
    > ukaranie( a ten powie ze on pozycza auto znajomym wielu).Slusznie tez
    > zauwazyl ze w Niemczech maja ciut inne prawo(moze lepsze?) i tam odpowiada
    > wlasciciel pojazdu.

    Muszę kolegę wyprowadzić z błędu, nie jestem, ani nie byłem i nie zamierzam
    być policjantem.

    A to przepisy dla tych którym nie chcę się poszukać:

    Art. 95. § 1. Postępowanie mandatowe prowadzi Policja, a inne organy, gdy
    przepis szczególny tak stanowi.
    Art. 98. § 1. W postępowaniu mandatowym można nakładać grzywnę w drodze
    mandatu karnego:
    1) wydawanego ukaranemu po uiszczeniu grzywny bezpośrednio
    funkcjonariuszowi, który ją nałożył,
    2) kredytowanego, wydawanego ukaranemu za potwierdzeniem odbioru,
    3) zaocznego.
    § 4. Mandatem karnym zaocznym można nałożyć grzywnę w razie stwierdzenia
    wykroczenia, którego sprawcy nie zastano na miejscu jego popełnienia, gdy
    nie zachodzi wątpliwość co do osoby tego sprawcy; mandat taki pozostawia się
    wówczas w takim miejscu, aby sprawca mógł go niezwłocznie odebrać.
    § 5. Mandat karny, o którym mowa w § 1 pkt 3, powinien wskazywać, gdzie w
    terminie 7 dni od daty jego wystawienia ukarany może uiścić grzywnę, oraz
    informować o skutkach jej nieuiszczenia w tym terminie. Staje się on
    prawomocny z chwilą uiszczenia grzywny we wskazanym miejscu i terminie.
    Art. 99. W razie odmowy przyjęcia mandatu karnego lub nieuiszczenia w
    wyznaczonym terminie grzywny nałożonej mandatem zaocznym, organ, którego
    funkcjonariusz nałożył grzywnę, występuje do sądu z wnioskiem o ukaranie. We
    wniosku tym należy zaznaczyć, że obwiniony odmówił przyjęcia mandatu albo
    nie uiścił grzywny nałożonej mandatem zaocznym, a w miarę możności podać
    także przyczyny odmowy

    A wszystko to z ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. Kodeks postępowania w
    sprawach o wykroczenia
    Dz.U.01.106.1148

    Ponadto zgodnie z art 65 § 2 KW kto wbrew obowiązkowi nie udziela właściwemu
    organowi państwowemu lub instytucji, upoważnionej z mocy ustawy do
    legitymowania, wiadomości lub dokumentów co do co do tożsamości własnej lub
    innej osoby podlega karze grzywny.