    From: p...@w...pl (Krzyzaczek)
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: drzwi w taksowce
    Date: 27 Dec 2002 20:00:52 +0100

    From: "Przem" <p...@w...pl>
    To: <p...@n...pl>
    Sent: Friday, December 27, 2002 12:11 PM

    > KODEKS WYKROCZEŃ
    >
    > jestem troche zasmucony powyzszym,
    > ale jeszce troche sie podopytuje
    >
    > drzwi w taksowce nie byly zamkniete na stale
    > i czy taksowkarz nie ma obowiazku zatrzymac sie w miejscu bezpiecznym dla
    > pasazerow???
    > nie mialbym watpliwosci, gdybym ja byl kierowca i ja albo moi pasazrowie
    > przyczyniliby sie
    > do zaistnialej sytuacji
    > ale w przypaku zawodowego srodka transortu, czy nie kierowca powinien
    zadbac
    > o bezpieczenstwo pasazerow????

> [...]

    Jest mi przykro to mówić ale starasz się za wszelką cenę usprawiedliwić
    pasażera i zwalić wszystko na kierowcę.To że pasarzerem była nastoletnia
    dziewczyna nie zmienia faktu że (moim zdaniem) to ona ponosi winę za szkodę.
    Po1) co to za dziwy z tymi zablokowanymi drzwiami ???,taksówka to nie
    samolot ,osobiście mi się nigdy nie zdarzyło żeby jadąc taksówką moje drzwi
    (tylne) były zablokowane i uważam to za całkowicie normalne.
    Po2)kierowca jako profesjonalista ma rzeczywiście obowiązek zachowania
    należytej staranności ,uwzględniając zawodowy charakter jego działalności
    (355 art KC),można by się tu zastanawiać czy została ona dochowana we
    wskazanych okolicznosciach ale...według mojej wiedzy ,uwzględniając też po
    prostu zasady logicznego myślenia, jak ktoś wysiada z samochodu w pobliżu
    ruchliwej drogi to ZAWSZE MUSI SPRAWDZIĆ czy coś nie nadjeżdza,
    niezależnie od tego czy wysiada z własnego samochodu czy z taksówki.:
    ART 436 w związku z 435 KC -o tak zwanej szkodzie
    wywołanej przez ruch pojazdu, Co to jest ten ruch :
    otóż wg.orzecznictwa przyjmuje się ujecie szerokie tj.
    że nawet "szkody wyżądzone przy wsiadaniu /wysiadaniu z pojazdu są uznawane
    za wyżądzone przez ruch pojazdu"(prof.Pajor,UŁ)
    Odpowiedzialność ponosi normalnie posiadacz pojazdu i to na zasadzie ryzyka
    (tzn.że sam nie musiał zawinić)
    ale są okoliczności zwalniające go od odpowiedzialności i min.nie poniesie
    on odpowiedzialności jezeli "szkoda nastąpiła wyłącznie z winy osoby
    trzeciej za którą posiadacz nie ponosi odpowiedzialności" 435art w zw.z 436
    KC.
    Biorąc pod uwagę wskazane wcześniej przez innych grupowiczów przepisy KW
    wydaje mi się że w opisanym przez Ciebie stanie faktycznym niestety zawiniła
    pasażerka,i kierowca spokojnie może się tu zwolnić z odpowiedzialności
    (zwłaszcza wobec drugiego poszkodowanego kierowcy),należytej ostrożności nie
    zachowała bowiem Ona, a nie kierowca.
    Ps3)wspomniałeś też cos na temat tego że to kierowca ma lusterko wsteczne a
    nie pasażer,to prawda ale przyznaj że jeśli ktoś siedzący z tyłu zabiera się
    do wysiadania to nie potrzebuje żadnego lusterka żeby ocenić czy może
    bezpiecznie otwożyć drzwi,wystarczy się odwrócić , w dodatku ma wtedy o
    wiele lepszą widoczność niż siedzący z przodu kierowca patrzący "za
    pośrednictwem" lusterka.
    Oczywiście mogę się mylić ,dlatego jeżeli ktoś wie lepiej to niech się
    wypowie i wyprowadzi mnie z błędu. :)
    Pozdrawiam P.1610