    From: witek <w...@g...pl.spam.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: druga umowa o dzielo
    Date: Tue, 06 Dec 2005 14:38:56 -0600

    Piotrus wrote:
    > witam,
    >
    > wspolpracuje z pewna firma i wykonuje dla nich co kwartal
    > pewne dzielo. szczesciem dla mnie jest to, ze dzielo
    > wykonuje w dwa tygodnie. zaczelo sie to niepodobac pani
    > prezes, ktora chcialaby bym za ta niewiele wieksza kase
    > robil wiecej!!

    Umowa o dzieło ma to do siebie, że precyzuje co zostanie zrobione i za
    ile i na kiedy. I nic po za tym.
    Wyślij panią prezes na drzewo.

    > w sumie mam nastepujace pytania:
    > - czy faktycznie firma moze miec z osoba fizyczna wiecej niz
    > jedna umowe o dzielo, jesli dziela de facto sa rozne?

    możesz mieć tyle umów ile dzieł do wykonania.

    > - czy sa jakies kalkulacje, ktore moga byc obligatoryjne
    > podczas ustalania wynagrodzenia? tzn czy wynagrodzenie ze
    > stare dzielo moze jakos wplywac na wynagrodznie za drugie?
    > czy sa to odrebne rzeczy?

    nie.
    to jest po prostu umowa między tobą a drugą stroną co i za ile i do
    kiedy zostanie zrobione. Kalkulować to sobie mogą obie strony czy im się
    to opłaca, czy nie. A co będzie na umowie to zupełnie inna bajka.

    > - czy w umowie o dzielo mozna wpisac klauzule o wykonywaniu
    > dziela w siedzibie firmy?
    tak, można. Może to sobie np. zastrzec firma, że chce, żeby to było
    robione u nich.
    Jak się nie zgadzasz z warunkami umowy, to negocjuj lub nie podpisuj.
    Zasada obowiązuje obie strony.

    > - i najwazniejsze, z rozmowy wynikalo, ze stawiaja mnie przed
    > faktem dokonanym, jakby modyfikowali warunki umowy wiedzac,
    > ze to jest naturalne. to wkurwilo mnie najmocniej, bo chyba
    > nie ma zadnych podstaw prawnych do narzucania komus nowych
    > obowiazkow?

    Podpisana umowa o dzieło jest podpisaną umową o dzieło i nie można jej
    zmienić bez zgody obu stron.
    Można ją jednostronie zerwać, jak zrobisz to ty, to pociągną cię
    kosztami jakie ponieśli w związku z zerwaniem przez ciebie umowy,
    jak zrobią to oni, to mają obowiązek zapłacić ci za to co już zrobiłeś
    (w praktyce bez sądu tego nie wyegzekwujesz) i tyle.