  • 11. Data: 2009-12-02 10:33:25
    Temat: Re: dowolny sąd właściwy?
    Od: kuba <p...@o...pl>

    wombi pisze:

    > 1. Zamknięty katalog ograniczonych praw rzeczowych zawiera art.244 k.c.
    > 2. Nie można tworzyć ograniczonych praw rzeczowych nieznanych ustawie -
    > przepisy prawa rzeczowego mają charakter bezwzględnie obowiązujący w
    > odróżnieniu od np. zobowiązań.

    Myślę, że przypadek o tym wie;)

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 12. Data: 2009-12-02 10:38:56
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 02 Dec 2009 02:22:45 -0800, przypadek napisał(a):

    > No ja zawsze byłem przekonany, że najem jest z jednej strony
    > zobowiazaniem,

    Jest.

    > a z drugiej ograniczonym prawem rzeczowym.

    A w życiu!

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 13. Data: 2009-12-02 10:43:37
    Od: wombi <w...@u...to.onet.eu>

    kuba pisze:

    > Myślę, że przypadek o tym wie;)

    A to przepraszam ;)

  • 14. Data: 2009-12-02 10:48:09
    Od: przypadek <p...@g...pl>

    On 2 Gru, 11:38, Olgierd <n...@n...problem> wrote:

    > A w życiu!

    Mimo niewymienienia najmu w 244 spróbuję obronić tezę, że najem jest
    mimo wszystko prawem rzeczowym. Mianowicie gdyby najem był tylko
    zobowiazaniem, to najemca nie miałby żadnych praw do obrony swojego
    najmu (załóżmy dla uproszczenia, że jeszcze nieobjętego) przed osobami
    trzecimi. Tak jednak nie jest, istnieje art. 690, istnieje możliwość
    wpisania najmu do KW i obrony przed kolejnymi wpisami itp. Czym różni
    się więc najem od prawa użytkowania np,. wymienionego w 244?

    Tak się tylko wymadrzam, ale muszę poczytać.

  • 15. Data: 2009-12-02 10:51:55
    Od: przypadek <p...@g...pl>

    On 2 Gru, 11:32, kuba <p...@o...pl> wrote:

    > Nie wiem, czy dobrze rozumiem... Ale jeśli mamy umowy, które tradycyjnie
    > występują w obrocie konsumenckim (w znaczeniu jednostronnie
    > profesjonalnym), to oczywiste jest, że ich postanowienia nie są
    > uzgadniane indywidualnie.
    > Natomiast jeśli jest to obrót nieprofesjonalny, gdzie zawarcie umowy
    > poprzedzone jest jej spisaniem lub wypełnianiem wykropkowanych miejsc we
    > wzorze ściągniętym z internetu, okoliczności wskazują jednak na to, że
    > pewne rzeczy były uzgadniane.

    No to jeśli "okoliczności wskazuja" to strona powołujaca sie na te
    okolicznosci musi to wykazać. Nie widzę tu jakiegoś problemu, co
    najwyżej dla konsumenta chcacego narzucić swojemu bliźniemu sad w
    Suwałkach, albo jakieś inne razaco niekorzystne postanowienia umowne.

  • 16. Data: 2009-12-02 10:53:52
    Od: kuba <p...@o...pl>

    przypadek pisze:
    > On 2 Gru, 11:38, Olgierd <n...@n...problem> wrote:

    > istnieje możliwość
    > wpisania najmu do KW i obrony przed kolejnymi wpisami

    Ale ustawa wyraźnie przewiduje możliwość wpisu praw obligacyjnych do KW.
    Obrona będzie polegała na wytoczeniu powództwa z art. 59 KC, które
    przysługuje w przypadku zagrożenia >>roszczenia<< osoby trzeciej.

    Chodzi o to, że ustawodawca nadaje najmowi (zwłaszcza lokali)
    rozszerzoną skuteczność, co sprawia, że zachowuje się on w pewnych
    sytuacjach jak prawo rzeczowe.

    Argumentów na to, że najem jest jednak prawem obligacyjnym nie będę
    podawał; jest ich dużo i są raczej powszechnie znane.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 17. Data: 2009-12-02 10:54:39
    Od: kuba <p...@o...pl>

    wombi pisze:

    > A to przepraszam ;)

    Lepiej byście się wypowiedzieli z Olgierdem na temat istoty zagadnienia ;)

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 18. Data: 2009-12-02 10:56:18
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 02 Dec 2009 11:54:39 +0100, kuba napisał(a):

    > Lepiej byście się wypowiedzieli z Olgierdem na temat istoty zagadnienia

    O właściwości sądu?

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 19. Data: 2009-12-02 11:00:18
    Od: kuba <p...@o...pl>

    Olgierd pisze:

    > O właściwości sądu?

    Tak.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 20. Data: 2009-12-02 11:10:25
    Od: przypadek <p...@g...pl>

    On 2 Gru, 11:53, kuba <p...@o...pl> wrote:

    > Argumentów na to, że najem jest jednak prawem obligacyjnym nie będę
    > podawał; jest ich dużo i są raczej powszechnie znane.

    Ja bym jednak zapytał, jakich praw nie daje najemcy najem
    nieruchomości, które daja ogólnie prawa rzeczowe ograniczone. Jeśli
    odpowiedź jest "nie ma takich praw" to dyskusja jest czysto akademicka.