    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: długi matki czyli dożywocie
    Date: Tue, 12 Jan 2010 05:22:29 -0600

    masza wrote:
    > szanowni grupowicze moja matka ma powa?ne zaleg?o?ci p?atnicze rat i wygl?da
    > na to ,?e z nich nigdy nie wyjdzie i choae z ni? nie mieszkam od 25 lat to
    > zdaje sie , ?e dosiegnie mnie ?apa wierzycieli czy te? sie myle prosze o
    > rade

    rozwiazań jest kilka

    a) zrzeczenie sie dziedziczenia
    jezeli dlug znacznie przekracza majatek, ktory posiada mama, to warto
    teraz od razu pojsc do notariusza i podpisac (oboje) zrzeczenie sie
    dziedziczenia.
    Wowczas nie bedziesz po matce dziedziczyc, ani ty ani twoje dzieci.
    Tak jakby was po prostu nigdy nie bylo.

    b) przyjecie spadku wprost
    jezeli majatek jest wiekszy np. mieszkanie i daloby sie z niego dlugi
    splacic i jestes pewna, ze wiecej dlugow nie ma, to po prostu przyjmij
    spadek tak jak jest, bo tak wyjdzie najtaniej, ale musisz szybko zabrac
    sie za spieniezenie tego ajatku i posplacanie dlugow.
    Oczywiscie ciezko bedzie sprzedac mieszkanie jesli kto inny jeszcze tam
    mieszka, albo jesli ktos oprocz ciebie jeszcze dziedziczy, bo nie
    wiadomo, czy z ta druga osoba uda ci sie szybko dogadac co do sprzedazy
    tego majtku

    c) przyjecei spadku z dobrodziejstwem inwentarza
    jesli nie jestes pewna ile tych dlugow moze bycto mozesz przyjac majatek
    z dobrodziejstwem inwentarza, wowczas odpowiadasz za dlugi tylko do
    wysokosci tego co w masie spadkowej bedzie na plus.
    Z tym, ze wtedy jest wiecej biegania i placenia, bo trzeba zrobic
    formalnie spis tego co jest w masie spadkowej i ile to jest warte.
    Potem tak samo, sprzedac i spalcic dlugi. Plus tego taki, ze jakby
    wyszly jeszcze dlugi, o ktorych nie wiesz i pieniedzy na ich splate juz
    by nie wystarczylo, to nie bedziesz musiala splacac z wlasnego majatku.
    przy przyjeciu spadku wprost jak wyzej, odpowiadasz za wszystko, rowniez
    z wlasnego majatku.

    d) odruzcenie spadku
    Jesli nie chcesz tym sie w ogole zajmowac, to spadek mozesz odrzucic,
    wowczas nie dostajesz nic, ani na plus, ani na minus.
    spadek dzieli sie na pozostalych spadkobiercow.
    Ale uwaga, jesli masz dzieci, to odruzcony spadek - problem, przechodzi
    na nie, czyli problemu pozbywasz sie tylko polowicznie.

    sama zdecyduje co ci sie oplaca

    punkt a) trzeba zalatwic jeszcze za zycia matki i ona musi sie na to
    zgodzic i isc z toba do natoriusza

    w punkcie b) nie musisz robic nic

    w punkcie c) i d) w ciagu 6 miesiecy od smierci musisz zlozyc
    oswiadczenie, ze przyjmujeszz spadek z dobrodziejstwem inwentarza lub go
    odrzucasz.
    jesli masz dzieci, to w punkcie d) one tez moga zrobic to samo, czyli
    odrzucic spadak i przerzucic problem na nastepnych czyli swoje dzieci
    jesli maja, z tym, ze o ile ktores dzieci sa niepoelnoletnie to taka
    decyzje musi podjac sad rodzinny,a ten moze wpasc na pomysl, ze jednak
    majtek cos jest wart i na odrzucenie spadku sie nie zgodzic.