    From: "ikarek" <l...@p...spamerzy.to.brudasy.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: długi matki czyli dożywocie
    Date: Tue, 12 Jan 2010 11:21:58 +0100

    Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:hiham3$2j8$1@z-news.wcss.wroc.pl...
    > Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał
    > przjąć z dobrodziejstwem inwentarza (tylko do
    >
    > Źle napisałem. Przejąć długi do wysokości majątku.

    Robi się to w sądzie lub u notariusza, jest na to 6 miesięcy. Z tym, że
    trzeba uważać na pewne niuanse, na przykład: dziedziczysz mieszkanie
    warte 200k zł oraz dług w wysokości 100k zł. Nigdzie nie jest
    powiedziane, że wierzyciele muszą czekać, aż sprzedasz to mieszkanie
    - tzn. komornik może zająć Ci prywatne konto, pensję, itd.

    Lub np. taki wariant: 2 osoby dziedziczą majątek wart 200k zł oraz
    dług wysokości 100k. Wierzyciele mogą dochodzić całości długu od
    jednej z tych osoób, "rozliczenia" pozostawiając im samym (a te
    "rozliczenia" mogą oznaczać różne nieciekawe rzeczy, np. ukrywanie
    majątku przez tę drugą osobę).

    Więc jeśli spadek efektywnie zawiera tylko dług, to najlepiej po
    prostu go odrzucić.