    From: "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: dług (pewna sprawa) - proszę o radę
    Date: Fri, 14 May 2004 17:26:38 +0200

    po telefonie wykonanym przez moją rodzicielkę do niego,
    > oznajmił ze wysłał pocztą kwotę 800 zł (bez zadnego uzgadniania ani
    > uprzedzania). I teraz zastanawiamy sie czy to odbireać, bo znając zapędy
    > oszusta moze to być pierszwa i ostatnia rata spłaty.Co byście grupowicze
    > zrobili w takiej sytuacji ? Ojciec oznajmił ze nie popuści oszustowi ani
    > złotówki a ja bedac na jego miejscu domagałbym sie odsetek i
    > zadośćuczynienia za zaistniała sytuacje (istnieje taka mozliwośc ?).

    Hej!

    Kwote 800 zlotych zaliczamy najpierw na konto odsetek liczonych
    od dnia wymagalnosci kwoty, czyli od dnia kiedy twoj ojciec
    odstapil od umowy. Urosly juz pewnie calkiem spore i moze nawet
    800 zl nie wystarczy na ich pokrycie (trzebaby bylo obliczyc
    odsetki biorac pod uwage zmieniajaca sie stope odsetek ustawowych).
    No i czekamy na dalsze pieniadze...

    Co do podstawy zaliczania wplat na odsetki zobacz art. 451 Kodksu Cywilnego:

    "Dłużnik mający względem tego samego wierzyciela kilka długów tego
    samego rodzaju może przy spełnieniu świadczenia wskazać, który dług
    chce zaspokoić. Jednakże to, co przypada na poczet danego długu,
    wierzyciel może przede wszystkim zaliczyć na związane z tym długiem zaległe
    należności uboczne oraz na zalegające świadczenia główne."

    Przydatny moze byc rowniez art. 394. § 1. KC:

    "W braku odmiennego zastrzeżenia umownego albo zwyczaju zadatek
    dany przy zawarciu umowy ma to znaczenie, że w razie niewykonania
    umowy przez jedną ze stron druga strona może bez wyznaczenia terminu
    dodatkowego od umowy odstąpić i otrzymany zadatek zachować, a jeżeli
    sama go dała, może żądać sumy dwukrotnie wyższej."

    Mozna wiec zadac 4000zl plus odsetki.

    Pozdrawiam,
    Konrad