  • 1. Data: 2004-12-13 20:21:46
    Temat: dług a przywłaszczenie
    Od: "swiatowid" <s...@n...pl>

    witam,
    mój znajomy miał brak w kasie. Zobowiązał sie go pokryć (był odpowiedzialny
    materialnie wg umowy o prace).
    Niemal jednoczesnie został zwolniony i nie miał z czego zwrócić pieniędzy.
    Po paru miesiącach dostał prace i spłacił dług.
    Mimo to został oskarzony o przywłaszczenie. To chyba już przesada, bo kasy
    nie schował do kieszeni, był to błąd w liczeniu.
    O sprawie sądowej dowiedział sie dopiero co - sądy są chyba przeciążone.
    czego może się spodziewać ? dlaczego pracodawca nie wycofał oskarżenia ?
    wyraznie nie podjął żadnych kroków do ugody.

  • 2. Data: 2004-12-13 20:53:07
    Temat: Re: dług a przywłaszczenie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "swiatowid" <s...@n...pl> napisał w wiadomości

    Przywłaszczyć nie mógł. Mógł ukraść. Ale to raczej by nie trafiło od razu na
    rozprawę. Musiał być wcześniej przesłuchiwany, na to rady nie ma. Tak wiec
    gość coś konfabuluje. Chyba, ze cywilnie na nim dochodzą odsetek, czyli
    naliczyli wpłacone przez niego pieniądze jako odsetki i zostało trochę do
    spłacenia. Zapytaj go dokładnie, o co chodzi.

  • 3. Data: 2004-12-13 21:32:19
    Od: "swiatowid" <s...@n...pl>

    > Użytkownik "swiatowid" <s...@n...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Przywłaszczyć nie mógł. Mógł ukraść. Ale to raczej by nie trafiło od razu
    > na

    dlaczego tak ? dowiem się konkretnie, ale z archiwum wygrzebałem, że może
    być to art .284 par.2 - przywłaszczenie rzeczy powierzonej

  • 4. Data: 2004-12-14 14:11:40
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > dlaczego tak ? dowiem się konkretnie, ale z archiwum wygrzebałem, że może
    > być to art .284 par.2 - przywłaszczenie rzeczy powierzonej

    Swego czasu wypowiedział się na ten temat Sąd Najwyższy. nie mam pod ręką
    numerka, by rzucić. Generalnie pracownik nigdy nie jest nawet zależnym
    posiadaczem narzędzia czynnego powierzonego mu przedmiotu i stąd zabierając
    go zawsze kradnie, a nie przywłaszcza.

  • 5. Data: 2004-12-14 16:26:55
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Robert Tomasik napisał(a) w wiadomości

> [...]
    > posiadaczem narzędzia czynnego powierzonego mu przedmiotu i stąd zabierając

    Wydaje mi się że przywłaszczenie jest w takim wypadku bardzo na miejscu. Nie
    uwierzę że jest inaczej dopóki nie zobaczę orzerczenia SN :), choć wtedy też
    raczej się z tym nie zgodzę.
    Pracownik opowiedziany (zwłaszcza materialnie) za kasę, jest jak najbardziej
    posiadaczem pieniędzy w kasie. Art. 124 kp wyraźnie mówi o *powierzeniu*
    pracownikowi pieniędzy z obowiązkiem zwrotu. To *powierzenie* jak najbardziej
    oznacza posiadanie zależne.
    Zresztą do prawa karnego nie można dokładnie stosować pojęć cywilistycznych.

    --
    JOHNSON :)

  • 6. Data: 2004-12-14 18:08:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Johnson" <j...@a...pl.nospam> napisał w wiadomości

> [...]
    Nie
    > uwierzę że jest inaczej dopóki nie zobaczę orzerczenia SN :), choć wtedy

    Poszukam.

> [...]
    > posiadaczem pieniędzy w kasie. Art. 124 kp wyraźnie mówi o *powierzeniu*
    > pracownikowi pieniędzy z obowiązkiem zwrotu. To *powierzenie* jak

    Nie całkiem. Jak powierzę Ci moje pieniądze na przechowanie, to mozesz sobie
    je przenieść do innego mieszkania, a nawet wpąłcić dla pewności na konto.
    Byleś był w stanei mi wydać na moje żądanie. Pracownikowi zabierać do domu
    młotka nie wolno, chocią ma go "na stanie". Z tego co pamiętam, to taka była
    idea uzasadnienia.

    > Zresztą do prawa karnego nie można dokładnie stosować pojęć
    cywilistycznych.

    Toteż to właśnie raczej dywagacje akademickie. Zagrożenie karą jest takie
    same.

  • 7. Data: 2004-12-14 18:36:29
    Od: "swiatowid" <s...@n...pl>

    > dlaczego tak ? dowiem się konkretnie, ale z archiwum wygrzebałem, że może
    > być to art .284 par.2 - przywłaszczenie rzeczy powierzonej

    i jest 284.

  • 8. Data: 2004-12-14 19:51:25
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

> [...]

    > młotka nie wolno, chocią ma go "na stanie". Z tego co pamiętam, to taka była

    Nie przekonuje mnie to. Nie mówimy o młotku, lecz o piniądzach.
    Ale poszukaj orzeczenia.

    --
    JOHNSON :)