    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <laa7pj$asv$1@node1.news.atman.pl>
    <52c8a4bb$0$2178$65785112@news.neostrada.pl>
    <labkh0$onl$1@node2.news.atman.pl>
    <52c9b0ad$0$2360$65785112@news.neostrada.pl>
    <lacd5n$il5$1@node1.news.atman.pl>
    <52c9b9a9$0$2140$65785112@news.neostrada.pl>
    <15ubt5efagw16.1seg2beeg8f49$.dlg@40tude.net>
    Subject: Re: dlaczego policja ulgowo traktuje bandytów?
    Date: Mon, 6 Jan 2014 11:43:47 +0100

    news:15ubt5efagw16.1seg2beeg8f49$.dlg@40tude.net...
> [...]
    1,Byly_komendant_milicji_oskarzony__IPN_zarzuca_mu_p
    opelnienie.html

    > O ile zachodzil przypadek uzasadniajacy uzycie przymusu ?
    > Bo tak co do zasady, to policja ma prawo kazdego zatrzymac, ale
    > powinna miec powod, bo jak zatrzyma bez powodu - to przekroczenie
    > uprawnien.

    Policja nie ma uprawnień do zatrzymania kogokolwiek - też musi mieć powód.
    W wypadku Policji jest to jedynie bardziej spomplikowane, bo podstaw
    zatrzymania jest bardzo dużo. Stąd w ustawie o Policji masz tylko samo
    uprawnienie, a warunki są rozsiane po całym szeregu ustaw. Ale to tylko
    pozór. Nie ma tu dowolności, a zatrzymanie podlega kontroli sadowej. W
    czasie, który bada IPN nie było kontroli sądowej, tylko prokuratorskav - by
    uprzedzić pytania.

    > Zas ochroniarz takich generalnych uprawnien nie ma, chyba ze ma powod.

    Ma takie same, jak policjant, z tym że w węższym zakresie, jeżli już o to
    chodzi.

    Ale mnie akurat przytaczając ten przykład nie o to hodziło, tylko o
    wykazanie Andrzejowi, że myli się twierdząc, że zawsze i do każdej osoby
    stosuje się kodeks karny. Po to w ustawach szczególnych wprowadza się
    przepisy szczególne, że nie da się właśnie stosować przepisów ogólnych z
    tego powodu, że karalność niektórych czynów jest wyłączona. Takioch
    przykładów spokojnie jestem w stanie wskazać w prawie więcej, tylko często
    ludzie (a czasem profejonaliści) tego nie zauważają.