    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: dlaczego policja ulgowo traktuje bandytów?
    Date: Wed, 18 Dec 2013 00:01:09 +0100

    Użytkownik "Andrzej Lawa" <a...@l...com> napisał w wiadomości
    news:l8qk27$mvh$1@node1.news.atman.pl...
> [...]
    e-pilnuja-spornej-reklamy-i-zabraniaja-fotografowani
    a/3gh4c

    > "Obie strony konfliktu zostały jednak przez nich poinformowane, że mogą
    > dochodzić swoich praw na drodze cywilno-prawnej".
    >
    > Zawiadomienie o przestępstwie to droga cywilno-prawna?
    >
    > Poza tym to pouczeni powinni zostać ochroniarze - że takie zakazy są
    > bezprawne a próba ich egzekwowania stanowi przestępstwo.

    A jesteś pewien, że nie pouczono ich. Jeśli policjanci pouczyli, że
    istnieje TYLKO droga cywilnoprawna, to w mojej ocenie popełnili błąd,
    albowiem zakładając, ze przedstawiona przez fotografa wersja jest rzetelna,
    to ochroniarz conajmniej zahacza o przestępstwo z art. 50 Ustawu o ochronie
    osób i mienia. Przyczym w ustawie stoi "(...) naruszając w ten sposób dobro
    osobiste człowieka,(...) a to dość pojemne i kotrowersyjne pojęcie na róne
    sposoby wykłądane przez różnych. Czy dobrem osobistym jest parwo do
    sfotografwoania? Moim zdaniem tak, ale spotkałem się z odmiennymi
    poglądami. Ale ten błąd może sam fotograf naparwić w każdym czasie
    składając zawiadomienie.

    > Przede wszystkim funkcjonariusze z reguły sprowadzają swoje działania do
    > "proszę się rozejść i nie wywoływać zamieszania" zamiast chociażby
    > pouczyć, że zakazywanie fotografowania jest bezprawne i "nalegając"
    > wyczerpują znamiona rozboju.

    Nie, no nie popadajmy w paranoję. Do rozboju, to tam było daleko. Zmuszanie
    do określonego zachowania (ścigane na wniosek), albo zaproponowana przeze
    mnie wyżej kwalifikacja przekroczenia upoważnień wydaje mi się o wiele
    bardziej odpowiadająca stanowi faktycznemu. Sytuacja jest głupia o tyle, że
    nie ma tu zadnego wykroczenia, za które policjanci mogliby pouczyć, więc
    jeśli uznają, że ochroniarze działali bezprawnie, to powinni ich ujać na
    gorącym uczynku :-) Mało który policjant zna na wyrywki uprawnienia
    ochroniarzy, więc nie dziw się, że czasem wychodzi jak wychodzi. Zwłaszcza,
    że o ile ustawodawca ostatnio uregulował wreszcie sensowne uprawnienia
    służb mundurowych, to przy ochronie panuje lekki rozp....aj. Inne
    uprawnienia ma ochrona na obioekcie, inne na imprezie masowej, inne na
    obiektach specjalnych. To jest troche trudne do ogarnięcia. Moim zdaniem
    przydałoby sie unormowanie tego w jednym miejscu - najlepiej włąśnie w
    ustawie o ochronie osób i mienia.