eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawodarowizna w czasie trwania małżeństwa do majątku odrębnego??? › Re: darowizna w czasie trwania małżeństwa do majątku odrębnego???
  • Date: Thu, 03 Dec 2009 12:14:30 +0100
    From: spp <s...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: darowizna w czasie trwania małżeństwa do majątku odrębnego???

    Slawek pisze:

    > Czyli z tego co mówisz wynika, że darowizna otrzymana w trakcie
    > trwania wspólnoty małżeńskiej jest zaliczana do majątku odrębnego
    > obdarowanego małżonka??
    > To tak, jakby fakty darowizny ustanawiał jednocześnie jakąś 'pseudo-
    > intercyzę'.

    No nie. Po prostu to taka sama sytuacja ja w przypadku spadku - zawsze
    należy się konkretnej osobie i w małżeństwie stanowi majątek osobisty
    spadkobiercy.
    Oczywiście - ojciec mógł zaznaczyć że to darowizna dla obojga lecz wtedy
    od połowy podatek zapłaciłaby żona. Zupełnie inne jest pokrewieństwo
    miedzy ojcem a synem a teściem i synową. Twoja połówka jest zwolniona z
    podatku.

> [...]
    > (wspólnie) z darowizny którą otrzymałem ja, to rzeczywiście mogą się
    > czepiać?

    > Rzeczywiście mam robić darowiznę żonie??
    >
    > A jak kupię sam (czyli tylko ja będę w akcie notarialnym), to co, to
    > będzie mój majątek odrębny?? I gdyby za 2 lata żona brała rozwód to
    > nie będzie mogła się upominać o połowę wartości mieszkania?? Przy
    > wspólnocie małżeńskiej?? Gdzieś mi tu cholernie logiki brakuje, jak
    > pisał S.J.Lec "Na bocznych dróżkach myślenia przemyka czasem
    > wystraszony sens."
    >
    > Przepraszam, ale po prostu nie rozumiem jak to może tak działać.

    W sumie, wbrew pozorom, jest w tym trochę logiki i nawet zdrowego
    rozsądku.:)

    Zwróć uwagę, że majątkiem _wspólnym_ jest to, co małżonkowie _wspólnie_
    wypracowali w czasie związku małżeńskiego. Wszystko to, co nie jest ich
    _wspólną_ zasługą to majątek osobisty. Takim majątkiem wchodzącym 'z
    boku' to m.in. darowizny i spadki, No i majątek sprzed zawarcia związku.
    Oczywiście, są metody aby i te składniki stały się wspólne. :) Dzisiaj
    najprościej to zrobić darowiznę żonie (zwolnione z podatku), nie będzie
    US miał wątpliwości iż mieszkanie od początku do końca jest nabyte ze
    wspólnego majątku. :)
    U notariusza kupując samodzielnie mieszkanie składasz oświadczenie, że
    jest ono nabywane z Twojego osobistego majątku. Oczywiście, jeżeli tak
    nie jest żona jak najbardziej ma prawo do udziału w tej części która
    pochodzi z majątku wspólnego.

    --
    spp