    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 14 Nov 2011 14:54:45 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: dane osobowe

    On Sun, 13 Nov 2011, ToMasz wrote:

    > witam
    > jest sobie firemka, mała taka. Gromadzi dane osobowe swoich klientów,

    Nie w tę stronę.
    Gromadzi dane swoich klientów.
    To, że są w tym dane osobowe, jest drugie w kolejności - i na tę
    okazję ustawa o danych osobowych zawiera oddzielny przepis.
    Dopóki są to dane które:
    - mogą być potrzebne "z powodu kontaktu"
    - *nie będą wykorzystywane w inny sposób*
    to mogą je mieć i GIODO nic do tego.

    Proste - może pojawić się sprawa sądowa, czysto cywilnoprawna,
    wynikła z faktu że kilka lat temu klient coś nabył lub mu
    wyświadczono usługę.

    > chociaż nie musi.

    Nie musi.
    W sumie to genialny pomysł - mieć dowód wpłaty oraz mieć
    pewność, że nie istnieje żaden inny dokument świadczący
    że zapłata była "za coś konkretnego".
    Nic tylko wystąpić o zwrot nienależnego świadczenia :|
    (druga strony oczywiście musiałaby udowodnić że to było
    zamierzone, żeby pojawił się zarzut oszustwa, patrz
    wątek obok - w wersji "zapomniałem że tak było" trudna
    sprawa).

    > wystarczył by nr telefonu

    "proszę pana, ja tu już miesiąc odbieram dziwne telefony,
    bo podobno wcześniej ten numer miała skarbówka" ;)
    (akurat dla instytucji ostatnio zdaje się uważają,
    ale "numer po kimś" może byc zabawny).

    > żądają kompletu danych z dowodu. Tak się złożyło że musiałem z ich usług

    Formalnie rzecz biorąc, musieć, to musimy poumierać, wszyscy.
    Niektórzy do tego dopisują jeszcze płacenia podatków, ale raczej
    już nie wszyscy.
    Zgodziłeś się, BO CI TO BYŁO POTRZEBNE (to co innego, niż "musieć")

    > Skąd pewność że te dane są zabezpieczone?

    Nie ma żadnej, odpowie ten kto je wykorzystał w celu niezgodnym
    z tym dla którego zostały podane.

    > Zażądam usunięcia z bazy

    Mogą odesłać na drzewo, IMVHO.

    > ale skąd pewność że to zrobią? Czy mogę poprosić jakąś instytucję żeby
    > sprawdziła jak są owe dane klientów przechowywane

    Nie obraź się, ale standardowa odpowiedź na padające dość często na
    tej grupie pytanie "czy mogę pozwać o..." brzmi "tak" :)
    ("pozwać" a "skutecznie pozwać" to dwie różne rzeczy, IMVHO nie
    widać podstaw do wątpliwości odnośnie danych klientów, o ile
    nie można wskazać choć jednego przypadku nadużycia tych danych).

    > ToMasz
    >
    > PS dane klientów prywatnych, sam klient wpisuje je na swoim komputerze do
    > rubryk, naprawdę niepotrzebne do niczego. TAk mi sie wydaje ze stosunkowo
    > łatwo jest się włamać - bo firma jakoś nie wygląda żeby miała 3 firewale

    No rozumiem.
    Ale byle sklep miewa całe stosy faktur, również z danymi klientów
    (a jak brali na kredyt to i z numerem buta :>), i chyba równie łatwo
    ukraść takie faktury.
    Przyłóż "rozsądną" miarę.

    pzdr, Gotfryd