    From: "Paweł" <p...@W...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czyja to bedzie kasa?
    Date: Mon, 26 May 2008 23:00:08 +0000 (UTC)

    witek <w...@g...pl.invalid> napisał(a):

    > dawac z automatu oczywiĹ&#65533;cie, Ĺźe nie daje.
    > Da jej sÄ&#65533;d, z racji, Ĺźe ona ten kredyt na jego mieszkanie teĹź
    spĹ&#65533;acaĹ&#65533;a.

    (nie wiem czemu mam krzaki zamiast pl znakow, z gory przepraszam)

    Moim zdaniem (nie jestem prawnikiem, opieram sie na swoich, analogicznych
    doswiadczeniach) sad orzeknie, ze ma ona udzial proporcjonalny do ilosci
    splaconych rat. Czyli jesli po slubie z majatku wspolnego (nie wazne jest czy
    cokolwiek zarabiala, mogla byc i bezrobotna) splacili 30% kredytu, to polowa
    30% obecnej wartosci mieszkania nalezy do zony i tyle maz bedzie musial
    splacic (lub na odwrot, ona bierze mieszkanie i splaca 85% jego aktualnej
    wartosci).

    Dwie uwagi:
    1. przy podziale majatku bierze sie pod uwage aktualna wartosc nieruchomosci,
    o ile nie ma co do tego faktu zgody sad wyznacza rzeczoznawce (lepiej, zeby
    sie z ex dogadal przed sadem co do jakiejs kwoty, bo rzeczoznawca wyznaczany
    przez sad kosztuje przynajmniej 1000 zl).
    2. warto sie zaglebic w to jakie bylo zrodlo finansowania rat PO slubie. czy
    byla to tylko pensja czy moze w jakiejs czesci pomoc rodzicow meza albo jakies
    inne zrodlo stanowiace "majatek odrebny". wtedy mozna by probowac wywalczyc
    wiecej niz te przykladowe 85%. Mozna tez poszukac jakis kruczkow, ze np. jego
    wkladem byly nie tylko pieniadze, ale (wymyslam) z racji inwalidztwa mial
    jakies dofinansowanie lub znizke itp.

    Pawel