  • Data: 2002-10-21 22:07:26
    Temat: Re: czy to jest ok ?
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

    c...@p...onet.pl wrote:
    > Sam o tym piszesz... Art. 83 nakazuje *odpowiednie* stosowanie art. 78 i tylko
    > art. 78, a nie np. 44. Gdyby cała ustawa dotyczyła wizerunku osoby i gdyby można
    > było stosować jej przepisy do wizerunku, to czy znajdowałby się taki zapis?

    Gdzie niby pisze, że *tylko* art.78. ??? I nie "odpowiednie" stosowanie,
    lecz "stosuje się odpowiednio".
    Przytoczę:
    "Do roszczeń w przypadku rozpowszechniania wizerunku osoby na nim
    przedstawionej oraz rozpowszechniania korespondencji
    bez wymaganego zezwolenia osoby, do której została skierowana,
    stosuje się odpowiednio przepis art.78 ust.1"

    Wyraźnie z tego wynika, że przy ochronie wizerunku stosuje się
    to samo co przy ochronie praw autorskich bo o tym mówi art.78. ust.1.

    > Nie było zastrzeżenia wykoryzstania fotek. W związku z czym nie możemy
    > na podstawie art. 81 dochodzić praw.

    I dlatego też nigdy tego nie proponowałem.

    > Nie można tu zastosować art. 44 i 45. Obydwa dotyczą autora i nabywcy praw. Nie
    > wiem jak mam to prościej tłumaczyć. Art. 44 znajduje np. zastosowanie gdy ktoś
    > jest zatrudniony na umowę o pracę, tworzy jakiś utwór, ale prawa autorskie
    > przechodzą następnie na pracodawcę - wtedy jak najbardziej pracownik może
    > dochodzić podwyższenia wynagrodzenia.

    Nieprawda. Skąd Ci się to wzięło?
    Art. 44. jest ogólny, w żadnym wypadku nie dotyczy tylko umów o pracę.

    > A widziałeś takie umowy? Jeżeli widziałeś, to pewnie wiesz, że są tam
    > różne *ciekawe* sformułowania których brak było w przedmiotowej umowie.

    Widziałem takie umowy. Nie ma tam ani słowa o tantiemach. I nie dziwi mnie
    to bo te wynikają z ustawy i ich zbieraniem zajmują się organizacje zbiorowego
    zarządzania prawami autorskimi. W przypadku bezpośrednich umów byłyby one
    niepotrzebne.

    > Jeżeli modelka się zgodzi to można zrobić z tym wszystko. [..]

    Wymigujesz się od odpowiedzi. Odpowiedz na pytanie co się dzieje
    gdy ktoś się zgodzi na sesje, weźmie za to pieniądze.
    I natychmiast traci wszelkie prawa do swojego wizerunku? Fotograf
    może je sprzedać komu chce, a ten ktoś komuś innemu i tak dalej,
    a każdy po drodze publikować gdzie tylko chce?
    Nawet na prosty rozum byłby to absurd.

    pozdrawiam
    Arek

    --