  • Data: 2002-10-21 15:47:24
    Temat: Re: czy to jest ok ?
    Od: c...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

    > Teraz ja się nie zgodzę. Tak fotograf, jako twórca zdjęcia, jak i modelka
    > jako osoba na nim przedstawiona podlega ochronie tej samej ustawy i ma te same
    > prawa.

    Dlaczego dokonujesz jakiejś rozszerzającej wykładni ustawy? Mają tylko takie
    prawa, jakie daje im ustawa - czyli fotograf ma prawa autorskie, a modelka prawo
    do ochrony wizerunku. Decydującym, jak to już napisałem będzie art. 81.
    Wprowadza on wymóg uzyskania zgody na wykorzystanie wizerunku - chyba, że osoba
    otrzymała zapłatę za pozowanie ( czyli tak jak w tym przypadku). Modelka pozując
    i biorąc pieniądze, godzi się niejako na wykorzytsanie wizerunku, wie, że
    zdjęcia będą użyte w obrocie profesjonalnym - przecież nie robione są do szuflady.
    Gdyby nie zachowane zostały warunki z art. 81- osoba może dochodzić swoich praw
    na zasadach określonych, nie w art. 44, ale w art. 78, 79. Również może oprzeć
    swe powództwo na art. 23, 24 KC.
    W tej sprawie, można próbować coś zrobić z art. 23,24 KC, bo o ile pamiętam były
    różne orzeczenia sądu nt. zgody osoby fotografowanej, która nie została do końca
    poinformowana o przeznaczeniu fotografii. Chociaż według mnie są marne szanse.
    Ciacho