  • 1. Data: 2004-02-18 09:44:32
    Temat: czy pozwać dewelopera do sądu?
    Od: MQ <a...@...stopce>

    Witam,

    1. Od roku czekam na mieszkanie, deweloper nie wywiązał się z umowy i
    nie chce zwrócić wpłaconych pieniędzy "od ręki" (proponuje raty -
    wypłacane przez około pół roku). Nie zamierza również wypłacić kary (i
    żadnych odsetek) za niewykonanie w terminie budowy. Czy w związku z
    powyższym lepiej zwrócić się do sądu (postępowanie przyspieszone) czy do
    firmy windykacyjnej?

    2. Czy sąd może uznać katastrofę budowlaną (osunięcie się ziemi na
    budowie zagrażające sąsiadującym szeregowcom) za czynnik obiektywny?
    (Ubezpieczyciel wykonawcy wypłacił odszkodowanie sąsiadom za straty
    wynikace z osunięcia. Osunięcie ziemi spowodowała podchodząca i
    zamarzająca woda pod bardzo bliską zabudowę sąsiedzką oraz
    niezabezpieczenie jej murem oporowym)

    3. Jak szybko jesteśmy w stanie odzyskać pieniądze zwracając się do
    sądu/windykatora?

    Oto najważniejsze fragmenty umowy z deweloperem:

    "Strony postanawiają, że umowa przyrzeczona zostanie zawarta do dnia 28
    lutego 2004 roku lub wcześniej po odbiorze technicznym lokalu. Spółka
    zamierza wznieść przedmiotowy budynek do 30.11.2003. Nadto strona
    sprzedająca zastrzega sobie prawo przesunięcia teerminu zakończenia
    budowy nie później nież do dnia 28 lutego 2004."

    "W wypadku gdyby do zawarcia umowy nie doszło z winy strony kupującej,
    stronie sprzedającej przysługuje prawo zatrzymania zadatku. Gdyby do
    zawarcia umowy przyrzeczonej nie doszło z winy strony sprzedającej,
    zobowiązuje się ona zwrócić stronie kupującej zadatek w podwójnej
    wysokości oraz wszystkie otrzymane zaliczki wpłacone na poczet ceny
    sprzedaży."

    pozdrawiam,
    Marcin

    --
    MQ | email: http://42.pl/url/12q |

  • 2. Data: 2004-02-18 11:17:54
    Temat: Re: czy pozwać dewelopera do sądu?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "MQ" <a...@...stopce> napisał w wiadomości

> [...]
    > żadnych odsetek) za niewykonanie w terminie budowy. Czy w związku z
    > powyższym lepiej zwrócić się do sądu (postępowanie przyspieszone) czy do

    Odradzam firmę windykacyjną w tym wypadku. Co do sądu, to musisz się
    zastanowić, czy nie lepiej najpierw wyciągnąć od nich ile się da choćby w
    ratach, a później się zastanowić, czy ich pozywać o pozostała sporną
    kwotę. Ja bym jednak tak zrobił. możesz ich postraszyć oczywiście pozwem,
    ale w nakazowym to raczej nie pójdzie, więc wyrok pewnie dostaniesz i tak
    za kilka miesięcy. Zamiennie zażądaj od developera zabezpieczenia zwrotu
    tych zaliczek w formie weksla. Mając jego weksel możesz już to w nakazówkę
    puścić, jeśli dalej będzie zwlekał.

> [...]
    > wynikace z osunięcia. Osunięcie ziemi spowodowała podchodząca i
    > zamarzająca woda pod bardzo bliską zabudowę sąsiedzką oraz

    A w jakim to ma być kontekście obiektywne?

    > 3. Jak szybko jesteśmy w stanie odzyskać pieniądze zwracając się do
    > sądu/windykatora?

    W wypadku sądu tytuł wykonawczy pewnie d kilku miesięcy dostaniecie. Czy
    komornik będzie miał z czego ściągnąć, to tego już nie wiem. Co do firm
    windykacyjnych, to wielka niewiadoma i strata czasu.

> [...]
    > sprzedająca zastrzega sobie prawo przesunięcia teerminu zakończenia
    > budowy nie później nież do dnia 28 lutego 2004."

    Nie pomyliłeś dat? Wcześniej piszesz, że czekasz już rok. Z tego fragmentu
    umowy wynika, że termin de facto upłynie za jakieś dwa tygodnie.

> [...]
    > zobowiązuje się ona zwrócić stronie kupującej zadatek w podwójnej
    > wysokości oraz wszystkie otrzymane zaliczki wpłacone na poczet ceny

    To sprawę dość rozjaśnia. masz prawo do podwójnej zaliczki, pod warunkiem
    że nie zdążą za dwa tygodnie. I Obiektywne czynniki w tym wypadku nie mają
    znaczenia dla przesunięcia terminu.

  • 3. Data: 2004-02-18 11:41:57
    Od: "Jacek Swierczek" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > żadnych odsetek) za niewykonanie w terminie budowy. Czy w związku z
    > powyższym lepiej zwrócić się do sądu (postępowanie przyspieszone) czy do
    Nie bardzo rozumiem to, ze czekasz od roku, skoro ponizej piszesz, ze umowa
    przyrzeczona zostanie zawarto do 28 lutego 2004.
    Ja tez mialem ociagajacego sie dewelopera, nie spieszylo mu sie z
    podpisaniem aktu notarialnego.

    Zrob tak: napisz po uplywie terminu podpisania aktu notarialnego wezwanie
    do jego zawarcia i wezwanie do zaplaty odsetek ustawowych za zwloke.
    Powienien cie zaprosic do podpisania aktu.

    Jacek

  • 4. Data: 2004-02-18 11:50:49
    Od: MQ <a...@...stopce>

    Jacek Swierczek wrote:
    > Użytkownik "MQ" <a...@...stopce> napisał w wiadomości

    > Nie bardzo rozumiem to, ze czekasz od roku, skoro ponizej piszesz, ze umowa
    > przyrzeczona zostanie zawarto do 28 lutego 2004.

    Fakt, nieprecyzyjnie się wyraziłem. Chodziło mi o to, że już od roku
    wpłacałem pieniądze na mieszkanie którego w dalszym ciągu nie ma i
    niewiadomo dokładnie kiedy będzie.

  • 5. Data: 2004-02-18 14:27:30
    Od: "SQLwysyn" <s...@w...pI>

    > Fakt, nieprecyzyjnie się wyraziłem. Chodziło mi o to, że już od roku
    > wpłacałem pieniądze na mieszkanie którego w dalszym ciągu nie ma i
    > niewiadomo dokładnie kiedy będzie.

    Tak sie wlasnie konczy umowa przedwstepna nienotarialna. Teraz sie mozesz
    sadzic cywilnie z deweloperem. powodzenia.

    --
    SQLwysyn
    370HSSV-0773H

  • 6. Data: 2004-02-18 15:16:25
    Od: MQ <a...@...stopce>

    > Tak sie wlasnie konczy umowa przedwstepna nienotarialna. Teraz sie mozesz
    > sadzic cywilnie z deweloperem. powodzenia.

    Rozumiem, że umowa przedswstępna notarialna pozwala mi wymusić na
    deweloperze podpisanie umowy sprzedaży, ale czy obliguje ona dewelopera
    do natychmiastowego zwrotu pieniędzy jeśli nie jestem zainteresowany
    dalszym aneksowaniem i czekaniem na mieszkanie?

  • 7. Data: 2004-02-18 17:33:12
    Od: "Funia" <e...@k...pl>

> [...]
    > żadnych odsetek) za niewykonanie w terminie budowy. Czy w związku z
    > powyższym lepiej zwrócić się do sądu (postępowanie przyspieszone) czy do

    Zdecydowanie do dobrej kancelarii.
    Z fimami windykacyjnym zwykla są problemy, a one i tak zwykle korzystają z
    usług kancelarii.

    Bezpieczniej i większa szansa, ze legalnie.

> [...]
    > wynikace z osunięcia. Osunięcie ziemi spowodowała podchodząca i
    > zamarzająca woda pod bardzo bliską zabudowę sąsiedzką oraz

    Zazwyczaj o przesądzi opinia biegłego, którą Sąd weźmie pod uwagę.

    > 3. Jak szybko jesteśmy w stanie odzyskać pieniądze zwracając się do
    > sądu/windykatora?

    Nie szybko

    Chyba, że windykator z Ukrainy ;)

    Pozdrawiam
    Funia

  • 8. Data: 2004-02-18 18:26:57
    Od: "SQLwysyn" <s...@w...pI>

    Użytkownik "MQ" <a...@...stopce> napisał w wiadomości

    Zalezy od szczególów umowy. Ale sadzac z opowiesci to juz jest musztarda po
    obiedzie.

    --
    SQLwysyn
    370HSSV-0773H

  • 9. Data: 2004-02-19 08:00:33
    Od: MQ <a...@...stopce>

    Robert Tomasik wrote:

    > A w jakim to ma być kontekście obiektywne?

    Deweloper twierdzi, że niedotrzymanie terminu nastąpiło z obiektywnych
    przyczyn i nie chce płacić kary (podwójnego zadatku).

    > Nie pomyliłeś dat? Wcześniej piszesz, że czekasz już rok. Z tego fragmentu
    > umowy wynika, że termin de facto upłynie za jakieś dwa tygodnie.

    Jak już pisałem we wcześniejszym poście, nieprecyzyjnie się wyraziłem.
    Chodziło mi o to, że już od roku wpłacałem pieniądze na mieszkanie
    którego w dalszym ciągu nie ma i niewiadomo dokładnie kiedy będzie
    (budowa dalej jest wstrzymana). Termin upływa za dwa tygodnie.

    > To sprawę dość rozjaśnia. masz prawo do podwójnej zaliczki, pod warunkiem
    > że nie zdążą za dwa tygodnie. I Obiektywne czynniki w tym wypadku nie mają
    > znaczenia dla przesunięcia terminu.

    Dziękuję bardzo za rady i wyjaśnienia. Trochę mnie uspokoiłeś. Pozostaje
    mieć nadzieję, że deweloper nie zbankrutuje i odzyskam pieniądze.

    --
    MQ

  • 10. Data: 2004-02-19 14:50:47
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Deweloper twierdzi, że niedotrzymanie terminu nastąpiło z obiektywnych
    > przyczyn i nie chce płacić kary (podwójnego zadatku).

    Nie ma moim zdaniem racji. Można by sie zastanawiać, gdyby to obsunięcie
    spowodowało częsienie ziemi. Poz a tym orzecznictwo idzie w tym kierunku,
    że profesjonalista w kontakcie z klientm detalicznym nei moze się tego
    typu problemami zasłaniać.

    > Dziękuję bardzo za rady i wyjaśnienia. Trochę mnie uspokoiłeś. Pozostaje
    > mieć nadzieję, że deweloper nie zbankrutuje i odzyskam pieniądze.

    A jaką formę prawną ma ten developer? Co to jest?