eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoczy na podpisanie aktu notarialnego moge pojsc z narzeczonym? › Re: czy na podpisanie aktu notarialnego moge pojsc z narzeczonym?
  • Date: Sun, 05 Jun 2005 19:48:45 +0200
    From: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czy na podpisanie aktu notarialnego moge pojsc z narzeczonym?

    Dnia 05/06/2005 13:39, telcia wrote :
    > Witam,
    > Mam pytanie, czy do notariusza na podpisania aktu notarialnego mogę pójść w
    > towarzystwie narzeczonego? Czy mogę go uczynić moim pełnomocnikiem drogą
    > ustną? Słyszałam ze tak.
    > Chcę otrzymać potwierdzenie od osób kompetentnych, ponieważ ostatnio w
    > jednym z urzędów prawcownica stwierdziła, że nie mam takiego prawa, i
    > wyprosiła mojego przyjaciela z rozmowy.
    Jak piszą inni, można przyjść z kimkolwiek byle w rozsądnych granicach
    ich liczby. Ja także uczestniczyłem w sporządzaniu aktu notarialnego w
    charakterze osoby towarzyszącej.
    Co do wyproszenia przyjaciela z rozmowy, to co do zasady, można
    ograniczyć dokonywanie czynności wyłącznie ze stroną postępowania
    administracyjnego, tylko że strona w postępowaniu administracyjnym może
    ustanowić pełnomocnika ustnie do protokołu (art. 33 § 2 kpa) -- więc nie
    ma ono większego sensu, bo w wypadku gdy organ wyprasza kogoś, to strona
    może niezwłocznie ustanowić go pełnomocnikiem.
    Ponadto, pełnomocnikiem "ustnym" (tj. organ może nie żądać
    pełnomocnictwa pisemnego) może być członek najbliższej rodziny lub
    domownik (w sprawach mniejszej wagi). Jeśli więc przyjaciel z Tobą
    mieszka to na tej podstawie także może być pełnomocnikiem.
    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    What is truth? (Pontius Pilate)