  • 1. Data: 2004-10-21 17:29:44
    Temat: czy mam prawo żądać zdjęć w dużej rozdzielczości od fotografa?
    Od: sun <g...@p...onet.pl>

    Witam,
    Problem mój jest następujący:
    Sesja u fotografa, chrzciny, płatne od każdej pozy po 35 zł. w tym 2
    odbitki, duża i mała.
    Do tego zażyczyłem sobie zgranie zdjęć na płytę - dostałem prezentację,
    która mnie powaliła z nóg.
    Zdjęcia robione aparatem cyfrowym, odbitki super, prezentacja żenada.
    nagrali mi fotki w rozdzielczości uniemożliwiającej zrobienia z nich
    odbitek - chyba że w formacie znaczka pocztowego.
    Zrobiłem awanturę. Dostałem odpowiedź, że żaden zakład nie nagrywa zdjęć
    w rozdzielczości umożliwiającej kopiowanie.
    Czyżby?
    Słyszałem, że jeśli ktoś bierze profesjonalnego fotografa np. na wesele,
    ślub etc. to dostaje negatyw.
    Zażądałem zdjęć w wysokiej rozdzielczości, najlepiej bez kompresji. Mam
    rodzinę za granicą i nie bawi mnie przesyłanie im odbitek po 10 - 15 zł
    za sztukę. Wyślę im plik, niech sobie wywołają.
    Po za tym prezentacja, przy zdjęciach 600x300 pixeli to wybaczcie,
    żenada, na monitorze 19" widać zamiast zdjęcia znaczki pocztowe :D

    Pracownik powiedział, że poprosi szefa o zgodę na nagranie w 1600x1200.
    To i tak mało, bo pewnie w rawie jak robił to ma z 2800x3000 albo
    więcej, ale niech tam.
    Co zrobić jak odmówią?

    Dodam, że za prezentację wraz z nagraniem na cd (płyta omega za 1.20 zł)
    kosztowała 30 zł

    Jestem wkurzony jak nie wiem

    Pozdrawiam
    Grzesiek.

  • 2. Data: 2004-10-21 23:31:31
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <cl8rt1$b04$1@nemesis.news.tpi.pl>, sun wrote:
> [...]
    > Czyżby?
    > Słyszałem, że jeśli ktoś bierze profesjonalnego fotografa np. na wesele,

    Jeśli się tak umówiłeś tj. miałeś taką klauzulę w umowie to tak. Jeśli nie
    to lektura archiwum od której powinieneś był zacząć powie ci, że prawnie
    stoisz na przegranej pozycji, a to co słyszałeś zwykle nie jest prawdą.

    > więcej, ale niech tam.
    > Co zrobić jak odmówią?

    O ile nie masz tego w umowie to próbować umówić się z fotografem aby za
    dodatkową opłatą udostepnił zdjęcia wysokiej rozdzielczości.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2004-10-22 08:32:41
    Od: "Robcio" <r...@i...pl>

    sprawa siliska, trzeba bylo to uzgodnic wczesniej i nie uzywac terminu
    prezentacja, ale fotografie w postaci cyfrowej co domyslnie oznacza
    najwieszka mozliwa rozdzielczosc i amen.
    Sam fakt wykonania prezentacji w takiej jakosci wola o pomste do nieba, nie
    zaplacilbym im za nic, nie wykonali uslugi jak trzeba i amen, to
    amatorszczyzna i tyle.
    Bez problemu da sie zrobic prezentacje (jesli sie tym ktos "profesjonalnie"
    zajmuje) z najwyzsza jakoscia zdjec tak by nie dalo sie ich latwo
    wyeksportowac do zadnego czytliwego formatu po za zrzutem ekroanu co da
    jakosc okolo 1024x768 lub troche wiecej co jest i tak smieszna jakoscia ;)))
    Wysmiej tego fotografa, opierdziel go przy klientach i odradzaj wszystkim
    znajomym, on Cie okantowal wiec olej go.
    Powiedz ze masz w dupie foty, on nie wywiazal sie z umowy chcesz kase i
    dowidzenia, moze zmieknie - jak nie to na pewno ktos inny robil tez zdjecia.
    Wiekszosc fotografow to amatorszczyzna.
    Zrob sam foty dziecku i wyslij rodzinie, pozniej wybieraj tylko kogos
    sprawdzonego - imprez nie zabraknie.

  • 4. Data: 2004-10-22 14:56:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Oct 2004, sun wrote:
    [...]
> [...]
    > + Czyżby?
    > + Słyszałem, że jeśli ktoś bierze profesjonalnego fotografa np. na wesele, ślub

    *Jak się tak umówi*...
    Nietstety prawo autorskie tak stawia sprawę: ponieważ kupujesz "utwór"
    dostajesz tyle i tylko tyle ile jest w umowie. A umowa na coś więcej
    niż "korzystanie" musi do tego być w formie pisemnej (!) - a przecież
    chcesz sobie *powielać*...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2004-10-22 15:05:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 22 Oct 2004, Robcio wrote:
    [...]
    >+ Bez problemu da sie zrobic prezentacje (jesli sie tym ktos "profesjonalnie"
    >+ zajmuje) z najwyzsza jakoscia zdjec tak by nie dalo sie ich latwo
    >+ wyeksportowac do zadnego czytliwego formatu po za zrzutem ekroanu

    Nie spieram się :)

    >+ co da
    >+ jakosc okolo 1024x768 lub troche wiecej

    Trochę powiadasz ? ;) 1600x1200 mam na dość zabytkowym sprzęcie
    "od ręki". Mniemam że przy odrobinie samozaparcia jakiś wirtualny
    pulpit by się znalazł... :)
    OCZYWIŚCIE o ile sama prezentacja nie jest "na sztywno" w 1024*768 :)
    Bo *to* może być problem.

    [...]
    >+ Powiedz ze masz w dupie foty, on nie wywiazal sie z umowy

    Zajrzyj do sąsiedniego postu (mojego).
    Powiadasz że NIE MUSI MIEĆ NA PIŚMIE iż dostanie "oryginał"
    i to *w celu powielania* ??

    Tak BTW: ciekawym czy rzeczone zdjęcia mają "zabezpieczenie
    antyskanerowe" (przy "normalnym" patrzeniu tylko lekko
    wkurzające - ale JEDNAK - za to dające się we znaki przy
    skośnym oświetleniu w skanerze :)). Widziałem takie "cóś"
    dotąd tylko raz, ale podobnoż "modne" :)

    No i ciekawym czy zrobienie sobie "kopii zapasowej" aparatem :>
    jest korzystaniem "w dozwolonym użytku" :> (co do tego że
    POWIELANIE byłoby przekroczeniem umowy nie wątpię).

    >+ Zrob sam foty dziecku i wyslij rodzinie, pozniej wybieraj tylko kogos
    >+ sprawdzonego - imprez nie zabraknie.

    O to to.
    Będzie lament, fotografowie zażyczą sobie zakazu robienia zdjęć przez
    osoby nieuprawnione, z "przynależnością terytorialną" ustalaną przez
    cech... ;)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2004-10-25 11:57:52
    Od: "Robcio" <r...@i...pl>

> [...]
    > pulpit by się znalazł... :)
    > OCZYWIŚCIE o ile sama prezentacja nie jest "na sztywno" w 1024*768 :)

    oczywiscie masz racje.. ale chodzi o to ze wiekszosc ludzi i tak by nie
    kombinowala - wilk syty i owca cala.. tak powinien przygotowac to fotograf,
    jesli ktos by te foty wyciagnal korona z glowy by mu nie spadla.

    > Zajrzyj do sąsiedniego postu (mojego).
    > Powiadasz że NIE MUSI MIEĆ NA PIŚMIE iż dostanie "oryginał"
    > i to *w celu powielania* ??

    owszem, ale w umowie byla prezentacja - prezentacji nie ma - nie ma umowy -
    ja tak to widze

> [...]

    > Będzie lament, fotografowie zażyczą sobie zakazu robienia zdjęć przez
    > osoby nieuprawnione, z "przynależnością terytorialną" ustalaną przez

    hihii w dupach sie im poprzewracalo
    niech robia interesy przez jakos a nie stawianie kogos przed sciana: placisz
    albo nici z pamiatki

  • 7. Data: 2004-10-25 12:21:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 25 Oct 2004, Robcio wrote:
    [...]
> [...]
    >+ > osoby nieuprawnione, z "przynależnością terytorialną" ustalaną przez

    :)
    To raczej była ironia pod kątem wszelakich "cechów" usiłujących sobie
    takie prawa wywalczyć. Był taki moment że nawet informatycy chcieli :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2004-10-26 18:16:07
    Od: Asmodeusz <c...@n...prv.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > On Fri, 22 Oct 2004, Robcio wrote:
    > [...]
    >

    > Nie spieram się :)

    A ja owszem. Nie ma takiej możliwości. Jeśli da się wyświetlić to da się
    też wydrukować, zapisać, skonwertowac etc.

    [ ... ]

    --
    Krzysztof 'Asmodeusz' Wachnik
    GG: 2418919

  • 9. Data: 2004-10-26 18:47:44
    Od: Wieslaw Lubas <v...@m...put.poznan.pl>

    Asmodeusz wrote:

    > A ja owszem. Nie ma takiej możliwości. Jeśli da się wyświetlić to da się
    > też wydrukować, zapisać, skonwertowac etc.
    a doczytales "poza zrzutem ekranu" ?? nikt nie podwaza mozliwosci
    technicznej wydrukowania, chodzi tylko o ograniczenie rozmiaru, i co za
    tym idzie - jakosci tej bitmapy.

    WL

  • 10. Data: 2004-11-17 21:40:59
    Od: Asmodeusz <c...@n...prv.pl>

    Wieslaw Lubas wrote:

    > a doczytales "poza zrzutem ekranu" ?? nikt nie podwaza mozliwosci
    > technicznej wydrukowania, chodzi tylko o ograniczenie rozmiaru, i co za
    > tym idzie - jakosci tej bitmapy.

    Ze strasznym opóźnieniem odpowiadam ale co tam, lepiej późno niz wcale.
    No więc: owszem doczytałem. Przecież nic nie piszę o zrzucie ekranu.
    Podtrzymuję swoje zdanie - jeśli coś zostanie ściągnięte na mój komputer
    celem wyświetlenia, to mogę to sobie skonwertować. Chyba że do
    wyświetlania wspomnianej treści używany jest dedykowany program którego
    instalacja była wymagana do odtworzenia omawianej prezentacji. Jeśli
    zabezpieczenia są w odtwarzarce to owszem zwiększa znacznei poziom
    trudności. Ale z kontekstu zrozumiałem że zabezpieczenia są "w treści".
    I nadal uważam ze takowe nei są możliwe.