  • 1. Data: 2007-09-04 14:40:59
    Temat: czy komornik / wierzyciel może...
    Od: " max" <m...@g...pl>

    witam,

    sytuacja wygląda tak: jest wyrok sądowy nakaz zapłaty na rzecz firmy XXX jako
    zapłata za czynsz. Wyrok zaoczny, termin odwołania minął ( nie otrzymałem
    wyroku pocztą ) Nie zapłacone ponieważ nie było usługi a FV ( za czynsz )
    została wystawiona.

    Wierzyciel oddał sprawę do komornika, ten zaczął mnie nachodzić. Kwota to 600 PLN.
    Zapłaciłem komornikowi do ręki 300PLN oraz dodatkowo w okresie ostatniego
    półrocza od momentu uprawomocienia wyroku wpłacałem na konto wierzyciela
    regularne opłaty czynszowe NA KWOTY PODOBNE ALE NIE RÓWNE kwotom z FV oraz
    BEZ TYTUŁU PRZELEWU.
    Czy takie wpłąty nie powinny być potraktowane jako najstarsze wierzytelności
    oraz być potraktowane jako spłata wynikająca z wyroku sądowego oraz czy
    wierzyciel nie powinien o fakcie spłaty poinforować komornika ?

    Jeśli wierzyciel powinien potraktować to jako realizację sądowego nakazu
    zapłaty to czy zgodne z prawem jest to że nie informuje komornika o zapłacie
    który to w konsekwencji ściga mnie o kasę która już zapłaciłem ? Pokazuję
    komornikowi dowody wpłaty a ten mówi "iż to sprawa między mnąa wierzycielem i
    go to nie interesuje dla niego liczy się tylko wyrok"

    czy wszystko tutaj odbywa się zgodnie z prawem ? kto może w tej sytuacji pomóc ?
    dodam tylko że komornik nastraszył mnie że zabierze mi z poborów brakujące
    300PLN. Czy komornik i wierzyciel działąją zgodnie z prawem ?

    Proszę o pomoc...

  • 2. Data: 2007-09-04 14:52:02
    Temat: Re: czy komornik / wierzyciel może...
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    max pisze:

    > Czy takie wpłąty nie powinny być potraktowane jako najstarsze wierzytelności
    > oraz być potraktowane jako spłata wynikająca z wyroku sądowego oraz czy
    > wierzyciel nie powinien o fakcie spłaty poinforować komornika ?

    Jeśli dłużnik nie oznaczył, co konkretnie spłaca, to wierzyciel może
    sam dowolnie wybrać zobowiązanie, które zostało spłacone. Jeśli
    egzekucja tego zobowiązania jest prowadzona przez komornika, fakt jego
    częściowej lub całkowitej spłaty oczywiście powinien być mu przekazany.

> [...]
    > komornikowi dowody wpłaty a ten mówi "iż to sprawa między mnąa wierzycielem i
    > go to nie interesuje dla niego liczy się tylko wyrok"

    Ma rację. Potrzebne jest działanie z Twojej strony odpowiednim
    powództwem przeciwegzekucyjnym.

    > czy wszystko tutaj odbywa się zgodnie z prawem ? kto może w tej sytuacji pomóc ?
    > dodam tylko że komornik nastraszył mnie że zabierze mi z poborów brakujące
    > 300PLN. Czy komornik i wierzyciel działąją zgodnie z prawem ?

    Komornik tak, ponieważ wykonuje polecenia wierzyciela. Wierzyciel
    nie, ponieważ nie informuje komornika o spłatach.

    > Proszę o pomoc...

    Sam sobie powinieneś pomóc (to nie ironia, tylko rada -> obrona musi
    wynikać z Twoich działań).

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2007-09-04 14:56:30
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    " max" <m...@g...pl> naskrobał/a w

> [...]
    > wierzytelności oraz być potraktowane jako spłata wynikająca z wyroku
    > sądowego oraz czy wierzyciel nie powinien o fakcie spłaty

    Wierzyciel może sobie dowolnie zakwalifikwać wpłaty.

    --
    Pozdrawiam Krzysztof Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153

  • 4. Data: 2007-09-04 16:54:07
    Od: " endi" <m...@g...pl>

    Goomich <g...@u...to.wp.pl> napisał(a):

    > [...]
    > Wierzyciel może sobie dowolnie zakwalifikwać wpłaty.

    NIEPRAWDA !!!

    W sytuacji, gdy dłużnik i wierzyciel, któremu przysługuje kilka wierzytelności
    w stosunku do jednego podmiotu, nie dokonają wyboru spłacanej należności,
    należy wpłaconą kwotę zaliczyć na poczet spłaty naj­dłużej wymagalnego długu,
    zgodnie z norma wynikającą z art. 451 § 3 KC &#8211; stwierdził Sąd Najwyższy.

    więcej nt. tutaj :
    http://www.monitorprawniczy.pl/index.php?mod=m_aktua
    lnosci&cid=16&id=1244

    pozatym kłania się ustawa o rachunkowości...

    Wierzyciel w tym przypadku złamał prawo imho. Pytanie w jakim tybie w tmy
    przypadku należy zaskażyć wierzyciela - prokuratura, policja, pozew cywilny,
    urząd skarbowy ?

  • 5. Data: 2007-09-04 18:30:02
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    endi pisze:
> [...]
    > zgodnie z norma wynikającą z art. 451 § 3 KC &#8211; stwierdził Sąd Najwyższy.

    a czynsz to kilka wierzytelności?

    KG

  • 6. Data: 2007-09-05 10:25:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 4 Sep 2007, kam wrote:

    > a czynsz to kilka wierzytelności?

    Nie, ale to IMO nie polepsza sytuacji wierzyciela, bo jest regulacja
    par.3 - "zalicza się przede wszystkim na poczet długu wymagalnego".

    Tyle, że zdaje się gdybamy nieco w próżni: nie mamy wiedzy czy
    wierzyciel łaskaw był "zaliczyć na poczet"... bo wierzyciel *może*,
    prawda? I dopiero jak nie "zaliczy", to "zalicza się" z urzędu.
    Pytanie: czy, jak i w jakim terminie wierzyciel musi powiadomić dłużnika,
    że daną wpłatę "zalicza na poczet" konkretnego długu?
    Nie jest aby tak, że w razie wytoczenia takiego działa przez
    dłużnika, wierzyciel oświadczy przed sądem że "zalicza...[tu wskazanie
    długu]" i będzie przechlapane?

    pzdr, Gotfryd