  • 1. Data: 2008-12-14 10:56:55
    Temat: co wynajmujący może potrącić z kaucji
    Od: Adam Marczuk <N...@g...pl>

    Przez kilka lat mieszkałem w wynajmowanym mieszkaniu (to znaczy byłem
    najemcą). Przed wprowadzeniem się wpłaciłem wynajmującym (gospodarzom)
    kaucję. Kilka miesięcy temu wyprowadziłem się. Teraz gospodarze powinni nam
    zwrócić kaucję. Ale oni mówią, że odejmą nam od niej ponad 1000 zł za to,
    że:
    - musieli po nas odmalować mieszkanie (mieszkałem tam 5 lat i przez ten czas
    nie malowałem),
    - jedna kafelka terakoty w kuchni na podłodze była pęknięta.

    W związku z tym chciałbym dowiedzieć się:

    1. Czy gospodarze mogą potrącić z kaucji koszty odmalowania mieszkania? W
    umowie najmu nie było nic mówione o malowaniu mieszkania. Widziałem, że
    kodeks cywilny (art. 681) mówi, że koszty drobnych napraw - w tym
    malowania - obciążają najemcę - czyli nas. Tylko nie wiem, jak to rozumieć,
    bo widzę dwie interpretcje:
    - albo chodzi o to, że my musimy odmalowywać mieszkanie na nasz koszt - w
    takim razie gospodarze może mogą odliczyć nam koszty malowania od kaucji,
    - albo chodzi o to, że jeśli najemca chce odmalować, musi to zrobić na
    własny koszt - w takim razie nie mogą odliczyć.

    2. Ile jesteśmy im winni za tę pękniętą kafelkę? Gospodarze liczą sobie, że
    jak jedna kafelka jest pęknięta, to trzeba wymienić wszystkie (bo nie da
    się wymienić jednej, bo nie da się dokupić takiej samej). Moim zdaniem nie
    tak się powinno to liczyć (tylko nie wiem jak). Do tego my uważamy, że
    kafelka pękła, bo brakowało pod nią zaprawy (było słuchać, jak się w nią
    pukało).

    Z góry dziękuję za poradę.

  • 2. Data: 2008-12-14 11:33:14
    Temat: Re: co wynajmujący może potrącić z kaucji
    Od: "hubi" <g...@p...onet.pl>

    > Moim zdaniem nie tak się powinno to liczyć (tylko nie wiem jak).

    Dobry tekst :)

    pozdrav
    hubi

  • 3. Data: 2008-12-14 12:35:29
    Od: "Scob" <scob_-@-_o2.pl>

    wrotki wycięte bo nie chce mi się celowac gdzie się kończą

    AFAIR i IMVHO - pamięć moja w tym temacie sięga czasów gdy sam mieszkałem na
    wynajmowanym - gdzieś na studiach
    gospodarzowi jesteś winien FIGĘ - regulowały to przepisy K.C (weź sciągnij i
    przewertuj) nt. umów (wy?)najmu - i wspomniane przez ciebie sprawy to
    "normalne zużycie".

    A pomijając kodeks cywilny: zwyczajny flejtuch jesteś i warszawiak, jeśli
    mieszkałeś przez kilka lat i nie odmalowałeś nawet ścian - bo wynajmowane...
    Przyzwoicie będzie więc za to zapłacić :)

  • 4. Data: 2008-12-14 13:51:12
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Wynajmujący mogą potrącić z kaucji wszystko.
    Jeśli oddają 1 (słownie: jedne) zł, to trzeba po rękach całować.
    A prawdziwy kapitalizm w miejsce ochronnego lokatorskiego neo-socjalizmu do nas
    dopiero dojdzie, poczytaj sobie o kaucjach wnoszonych przzez Polaków za mieszkania w
    Londynie itp., każdy włosek zaciągniety na dywanie masz potrącony.
    JaC

    -----

  • 5. Data: 2008-12-16 23:07:02
    Od: "Zuzanna Z." <s...@v...pl>

    Użytkownik "Adam Marczuk" <N...@g...pl> napisał w wiadomości

    > jak jedna kafelka jest pęknięta, to trzeba wymienić wszystkie

    Jak co przepraszam jest pęknięte? Zawsze mi się wydawało, że kafelek jest
    rodzaju męskiego ;-)
    To jest prawie tak dobre jak: - ten perfum i ta sutka ;-)