  • 1. Data: 2004-01-20 12:35:55
    Temat: bilet w pociągu
    Od: Grzegorz Cynk <g...@p...home.pl>

    Cześć!

    Ostatnio jechałem pociągiem osobowym na lokalnej trasie. Ponieważ nie
    zdążyłem kupić biletu w kasie, podszedłem od razu do konduktora (akurat
    w tym przypadku był to kierownik pociągu) i poprosiłem, żeby wypisał mi
    bilet.
    Problem powstał w chwili zapłaty, gdy okazało się, że ów kierownik nie
    ma przy sobie drobnych na resztę (bilet z dopłatą = ok. 7zł, miałem
    banknot 20zł).
    Kierownik uznał, że "nie ma obowiązku mieć przy sobie całego banku",
    więc albo sam rozmienię i dam mu drobne, albo wypisze mi bilet do
    wpłacenia na poczcie (z kolejną prowizją dla poczty;), albo w ogóle nie
    sprzeda mi biletu i potraktuje jak gapowicza, bo "zgodnie z prawem
    transportowym ma obowiązek sprzedać bilet wyłącznie pasażerom, którzy
    zgłaszając się do niego w pociągu mają odliczone zgodne pieniądze za
    bilet."

    Czy to prawda?

    Pozdrawiam
    Grzesiek C.

  • 2. Data: 2004-01-20 13:54:13
    Temat: Re: bilet w pociągu
    Od: "Anzelmo" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Cynk" <g...@p...home.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > transportowym ma obowiązek sprzedać bilet wyłącznie pasażerom, którzy
    > zgłaszając się do niego w pociągu mają odliczone zgodne pieniądze za

    Jemu po prostu chodziło o to, żebyś mu dał te 20 zł.
    ;)

  • 3. Data: 2004-01-20 18:22:58
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

> [...]
    > transportowym ma obowiązek sprzedać bilet wyłącznie pasażerom, którzy
    > zgłaszając się do niego w pociągu mają odliczone zgodne pieniądze za

    Nie ma w Prawie przewozowym, ani ztcw w TOB PKP zadnych takich zapisów,
    natomiast słusznie Ci odpowiedział - nie ma obowiązku posiadania przy sobie
    "banku". Trzeba było dać mu te 20 zł i zostawić adres pod który ma wysłać
    resztę przekazem :-) albo po prostu mieć odliczone - nie widzę innego
    rozwiązania.

    pdr
    Olo

  • 4. Data: 2004-01-20 18:42:18
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Cynk" <g...@p...home.pl> napisał w wiadomości

    > Czy to prawda?

    Wątpię. Nie spotkałem się z takim przepisem.

  • 5. Data: 2004-01-20 22:07:15
    Od: Piotr 'Gerard' Machej <g...@a...eu.org>

    Użytkownik Olo Kwasniak <o...@p...wp.pl> napisał:
    > Nie ma w Prawie przewozowym, ani ztcw w TOB PKP zadnych takich zapisów,
    > natomiast słusznie Ci odpowiedział - nie ma obowiązku posiadania przy sobie
    > "banku".

    Ale ma obowiązek sprzedaży biletu w określonych przypadkach, prawda?

    > Trzeba było dać mu te 20 zł i zostawić adres pod który ma wysłać
    > resztę przekazem :-) albo po prostu mieć odliczone - nie widzę innego
    > rozwiązania.

    Olo, pociągi to nie komunikacja miejska. Tam nie zawsze podróżny wie,
    ile dokładnie będzie kosztował bilet. Starczy, że jedzie się pociągiem
    o innej godzinie (który jedzie inną trasą) i już płaci się inną kwotę.
    Nawet można jechać dokładnie tą samą trasą, a i tak za każdym razem
    płacić inną sumę. I jak pasażer ma mieć wyliczoną kwotę?

    Pozdrawiam,
    Gerard

  • 6. Data: 2004-01-21 00:30:31
    Od: "kovalek" <k...@o...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Cynk" <g...@p...home.pl> napisał w wiadomości

    > Czy to prawda?

    Myślę, że to już problem drużyny konduktorksiej. To oni niech biegają po
    pociągu i pytają pasażerów, czy ktoś nie ma rozmienić. Czy ja idąc do sklepu
    muszę mieć odliczoną kwotę na zakupy? Analogicznie wygląda jazda pociągiem.
    Wsiadam do niego i zgodnie z zaleceniami odrazu udaje się na początek składu
    celem zakupu biletu na przejazd. Skoro obsługa pociągu nie może mi wydać z
    20zł (naprawde smieszne, zrozumiałbym z 200zł), to niech oni się martwią...

    Ewentualnie mógłbym sie zgodzić na bilet z odroczonym terminem płatności,
    bez żadnych dodatkowych kosztów (o ile taki się w ogóle da wystawić). A jak
    się coś nie podoba, to niech piszą sobie opłate dodatkową z adnotacją
    "pasażer miał zamiar kupić bilet, jednak posiadał nieodliczoną kwotę
    (20zł.)". W przypadku reklamacji jeszcze kanarowi się dostanie.

    Leszek Kowalski

  • 7. Data: 2004-01-21 14:09:05
    Od: Grzegorz Cynk <g...@T...gazeta.pl>

> [...]
    > 20zł (naprawde smieszne, zrozumiałbym z 200zł), to niech oni się martwią...

    Tak też powiedziałem, a on na to, że obowiązek posiadania odliczonej
    kwoty wynika z przepisów prawa przewozowego, a jak o nich nie słyszałem,
    to mam luki, bo "tak jak większość pasażerów pamiętam tylko te przepisy,
    które chcę pamiętać".

    Cóż, nie jestem biegły w przepisach prawa przewozowego, stąd mój post...

    Pozdrawiam
    Grzesiek C.

  • 8. Data: 2004-01-21 16:47:18
    Od: "Lesio5" <I...@w...pI>

    Użytkownik "Grzegorz Cynk" <g...@T...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > które chcę pamiętać".
    >
    > Cóż, nie jestem biegły w przepisach prawa przewozowego, stąd mój post...

    JA jestem bardziej biegly. USTAWA z dnia 15 listopada 1984r. Prawo
    przewozowe (Dziennik Ustaw z 21.06.2000 r. Nr 50 - TEKST JEDNOLITY)
    nie przewiduje takiego wymogu. Jak kierpoć nie ma wydac reszty - to na
    drzewo innymi slowy.
    Jego problem.

    --
    Leszek Grelak - Lesio5
    "- Słuchamy, Radio Maryja... w czyjej intencji modlitwa?

  • 9. Data: 2004-01-21 17:09:55
    Od: "kovalek" <k...@o...pl>

> [...]
    > kwoty wynika z przepisów prawa przewozowego, a jak o nich nie słyszałem,
    > to mam luki, bo "tak jak większość pasażerów pamiętam tylko te przepisy,

    Trzeba było powiedzieć, że jest nienormalny i niech się zwolni najlepiej z
    pracy, skoro nie zna podstawowych przepisów.

    W ustawie prawo przewozowe nie ma napewno tym mowy (zbyt ogólna ustawa,
    która dotyczy wszystkich przewoźników). Ale co się dziwić, wiele pracowników
    PKP nie ma nawet pojęcia, że takie coś istnieje.

    Co do przepisów PKP, to są jeszcze dwie pozycje, które Cię mogą dotyczyć:
    - Taryfa Osobowo Bagażowa (TOB)
    - Regulamin Przewozu Osób (RPO)

    teksty tych dwóch dokumentów możesz znaleźć na stronie
    www.kolejarz.lhs.pl --> dział handlowy. Jednakże w tych dokumentach też nie
    znajdziesz ani słowa o obowiązku posiadania odliczonej kwoty.

    Leszek Kowalski

  • 10. Data: 2004-01-21 19:16:32
    Od: kam <k...@p...onet.plX>

    Lesio5 wrote:
> [...]
    > przewozowe (Dziennik Ustaw z 21.06.2000 r. Nr 50 - TEKST JEDNOLITY)
    > nie przewiduje takiego wymogu. Jak kierpoć nie ma wydac reszty - to na

    A gdzie masz obowiązek wydawania reszty?

    KG