    From: Miernik <m...@f...org>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: bank zabrał mi pieniądze z konta bez zgody iinformacji
    Date: Mon, 15 May 2006 22:54:28 +0200

    Hikikomori San <h...@g...pl> wrote:

    > A co, nie wystarczy? Sa pewne w miare oczywiste sytuacje, jak wyplata
    > pensji 2 razy, albo wyplata pensji jednej a potem innej osoby.

    Takie sytuacje nigdy nie są oczywiste, i absolutnie w żadnym wypadku
    bank odbiorcy nie może dokonywać storna w przypadku podejrzenia (nawet
    jeśli wydaje się oczywiste) strony trzeciej. Wyobraź sobie że mogły być
    jakieś ustalenia między pracodawcą a pracownikiem, na przykład ugoda że
    pracodawca wypłaci w danym miesiącu podwójnie pensje, a pracownik zgodzi
    się na zwolnienie się za porozumieniem stron. Wyobraź sobie że
    pracodawca wypłaca tą podwójną pensję, pracownik podpisuje wymówienie, a
    pracodawca po otrzymaniu podpisu, wycofuje ten drugi przelew mówiąc
    bankowi że się pomylił. Ustalenia mogły być ustne, a nawet jeśli nie, i
    byłyby do udowodnienia przed sądem, to pracodawca może stać się już na
    przykład niewypłacalny i pracownik nie zobaczy już swojej należnej kasy.

    Podsumowywując bank w żadnym wypadku nie może wystornować przelewu, bez
    zgody obu jego stron, na skutek pomyłki innej niż własnej (t.j. banku
    odbiorcy). Nawet gdyby to (wydająca się...) oczywista pomyłka nadawcy
    bądź banku nadawcy, nie wolno go wystornować bez zgody odbiorcy bądź
    wyroku sądu.

    > Gdyby cofniecie bylo "nielegalne" to jaka korzysc ma placacy i
    > wycofujacy? Przeciez taki pracownik moze sie domagac niewyplaconej
    > pensji. Bo na koncie jej nie ma - sladu nie ma. Nie weszla.
    >
    > Bank jest od korygowania takich pomylek.

    Przepraszam, ale absolutnie nie mogę się z Tobą zgodzić. Tak jak sobie
    Ty to wyobrażasz funkcjonuje to w USA, i jest to bardzo, ale to bardzo
    zły system. Przez zastosowanie takiego systemu, szalenie utrudniony jest
    bezpieczny handel, każdy sprzedawca jest narażony na duże ryzyko,
    niepotrzebne ryzyko, musi marnować czas na "prześwietlanie" kupującego,
    na sprawdzanie jego danych, często musi odmawiać transakcji gdyż każdą
    płatność kupujący może po otrzymaniu towaru wycofać, i potem szukaj
    wiatru w polu.

    > Od dochodzenia kto ma racje i kto komu nie zaplacil sa sady.

    Z pierwszą połową tego zdania się zgadzam, a z drugą absolutnie nie. Sąd
    w takich sytuacjach powinień być od dochodzenia ewentualnie kto ma komu
    zwrócić zapłatę. Zapłata nigdy nie może magicznie "wracać" bez sądu, a
    potem niech sąd to odkręca. Byłby to koszmarnie zły system, jedynie
    prawomocny wyrok sądu lub zgoda odbiorcy może być podstawą do cofnięcia
    przelewu. Jeżeli w praktyce zaczyna się zdażać inaczej, jest to bardzo,
    ale to bardzo niedobry znak, że nasz system bankowy zaczyna się zmieniać
    w kierunku amerykańskiego. Bardzo nie chciałbym aby tak się stało,
    dlatego proszę o dogłębne wyjaśnienie nniejszej sprawy - w jakich
    dokładnie okolicznościach mBank zwrócił ten przelew. Jeżeli rzeczywiście
    okazałoby się że dokonał storna bez zgody odbiorcy przelewu i w sytuacji
    innej niż pomyłka księgowania samego mBanku jako banku odbiorcy, byłby
    to bardzo niebezpieczny precedens, który może zniszczyć bezpieczeństwo
    handlu internetowego jakie mamy teraz w Polsce.

    Protect Europe from a legal disaster. Petition against software patents
    http://www.noepatents.org/index_html?LANG=en