    From: witek <w...@g...pl.spam.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: abonament tv
    Date: Thu, 14 Jul 2005 13:43:47 -0500

    Czapla wrote:

    > To chyba nie do końca jest takie proste. Nie znam precyzyjnie obecnego stanu
    > prawnego, abonament płacę, ale w dawnych czasach (koniec lat 80) miałem
    > przygody z abonamentem. Odmówiłem zapłacenia za jeden miesiąc ze względu na
    > ciągłe remonty iglicy i przerwy w nadawaniu programów. Z sążnistego pisma jakie
    > mi po wielu perypetiach przysłano wynikało oczywiście że abonament nie jest
    > opłatą za możliwość odbioru programu (wtedy jeszcze to była tylko TVP) ale za
    > sam fakt posiadania "urządzenia umożliwiającego odbiór sygnału".

    Ale telefon do takiej grupy fabrycznie nie należy.

    Tak samo jak fabrycznie odbiornikiem telewizyjnym nie jest karta do PC
    jak i monitor komputerowy.
    I od takiego zestawu abonamentu sie nie płaci i o to właśnie upominała
    się Waniek.

    > Porównanie z OC nie wydaje mi sie trafne. Abonament to raczej
    > odpowiednik "podatku drogowego" kiedyś płaconego osobno, teraz wliczanego w
    > cenę paliwa. OC nie jest "za posiadanie samochodu", ma konkretną, dosyć
    > precyzyjnie określoną funkcję.

    OC płacisz w momencie kiedy posiadasz samochód nieważne, czy nim
    jeździsz czy nie i czy on jest sprawny technicznie do jazdy czy nie
    Jak to sugerowali niektórzy, nie używam to nie zapłacę OC

    Abonament płacisz za posiadanie odbiornika, nie ważne czy oglądasz tą
    telewizję, czy nie, ani czy masz techniczną możliwość odbioru sygnału,
    czy nie.

    W tym sensie je porównywałem.