    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: a w Sejmie sie dzieje
    Date: Tue, 2 Jan 2024 14:58:37 +0100
    <um3030$sn8$1$Shrek@news.chmurka.net> <c6phN.59972$aZie.51225@fx11.ams1>
    <um65lk$nf4$1$Shrek@news.chmurka.net> <I8NhN.61207$aZie.53620@fx11.ams1>
    <um8i79$ade$1$Shrek@news.chmurka.net>
    <um8tel$dig$2$RTomasik@news.chmurka.net>
    <um8vqn$llr$1$Shrek@news.chmurka.net>
    <um9207$dig$7$RTomasik@news.chmurka.net>
    <um933s$36b$1$Shrek@news.chmurka.net> <FfdiN.24681$RCGb.14497@fx10.ams1>
    <umbp53$rvt$2$Shrek@news.chmurka.net> <Yb3kN.42458$woU1.36064@fx13.ams1>
    <umr5ne$j2n$3$Shrek@news.chmurka.net> <9CIkN.48638$woU1.36677@fx13.ams1>
    <un0gdt$sqj$2$Shrek@news.chmurka.net> <XcQkN.33756$c8T6.6097@fx05.ams1>
    <un0jaf$sqk$9$Shrek@news.chmurka.net> <yUQkN.48641$woU1.34181@fx13.ams1>
    <un0m77$5g8$1$Shrek@news.chmurka.net> <7sUkN.52$v7Ud.23@fx09.ams1>

    On Tue, 02 Jan 2024 13:45:39 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Jest portal nauka polska, ale odnoszę wrażenie, że mocno niekompletna. A
    > czy chwalić to nie wiem.

    Sumą można się chwalić, szczegółami lepiej nie, bo jeszcze ktos
    zacznie sprawdzac :-)

    > Chyba jakiegoś ugruntowanego zwyczaju nie ma.
    > Za to jest wręcz wymóg podawania tego przy publikacji, więc mógłbyś
    > sprawdzić po publikacjach konkretnej osoby.

    Ogolnie cała nauka w kapitaliźmie leci na grantach.
    Do tego stopnia, ze jak nie masz grantu, to zmień dziedzinę lub sie o
    grant postaraj :-)

    > O kontrolowaniu przez dziadków to słyszałem. O naciskach na prowadzenie
    > zajęć pierwsze słyszę. Doktorzy oczywiście zajęcia prowadzili, ale
    > zasadaniczo to był bardziej atrybut magistrów i tzw. starszych
    > wykładowców. Ci ostatni byli doktorami czysto dydaktycznymi. Cała reszta
    > była dydaktyczno badawcza i zawsze był duży nacisk aby badania robić.

    by granty zdobywać :-)

    Moze ostatnio coś się zmieniło, ale tak ze 20 lat temu:
    -"asystenci-magistrzy" sie uczelni/wydziałowi/instytutowi nie
    opłacają. Są płatni ze środków uczelni. Lepiej ich wysłać na studia
    doktoranckie. Stypendium doktoranta jest płatne z budżetu.

    -doktoranci mogą pewną ilość zajęc dydaktycznych prowadzić, i uczelnia
    z tego korzysta.

    -po doktoracie się staje pracownikiem naukowo-dydaktycznym, o granty
    może występować, i dużo "pracy naukowej" powinien robić. Czyli
    publikować, publikować, publikować ... a badania to najlepiej takie,
    co papier i ołówek wystarczą, bo to najtansze. Chyba, ze grant na
    aparaturę zdobędzie.

    -jak ktos doktoratu nie zrobił, to może zostać "starszym wykładowcą",
    i wtedy ma dużo zajęc dydaktycznych ... co sie dziwic, normalny
    pracownik pracuje 8h dziennie, nauczyciel trochę mniej ...

    J.