  • 1. Data: 2002-12-30 18:25:45
    Temat: Zwrot z tytulu rekojmi
    Od: "Konlin" <k...@p...pl>

    Witam
    Niedlugo bede oddawal monitor z tytulu rekojmi i mam w zwiazku z tym trzy
    pytania:
    1) Czy w przypadku zwrotu gotowki powinienem dostac tyle ile zaplacilem czy
    tyle, ile wynosi obecna cena tego towaru? Jesli to drugie, to co sie dzieje
    w przypadku, gdy towar ten jest niedostepny i w zwiazku z tym niemozliwe
    jest podanie ceny nowego egzemplarza?
    2) Kto powinien poniesc koszty transportu ode mnie do siedziby sprzedawcy?
    Sprzet wazy ok. 25 kg a cos mi sie kolacze ze jesli waga wynosci powyzej 10
    kg to sprzedawca musi go dostarczyc i odebrac na swoj koszt. Nie wiem tylko
    czy nie dotyczylo to gwarancji
    3) Gdzie mozna poczytac o tym, co sie zmieni w nowym roku? Bo slyszalem ze
    rekojmia zostanie zniesiona. Co bedzie w zamian?

    Pozdrawiam noworocznie
    Konrad Inglot

  • 2. Data: 2002-12-30 19:19:48
    Temat: Re: Zwrot z tytulu rekojmi
    Od: "-=Przemek=-" <c...@d...alter.pl>

    Użytkownik "Konlin" <k...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    dzieje
    > w przypadku, gdy towar ten jest niedostepny i w zwiazku z tym niemozliwe

    IMHO tyle ile płaciłeś

> [...]
    10
    > kg to sprzedawca musi go dostarczyc i odebrac na swoj koszt. Nie wiem

    teoretycznie sprzedawca ale wytłumacz mu to ;-)

    > 3) Gdzie mozna poczytac o tym, co sie zmieni w nowym roku? Bo slyszalem ze
    > rekojmia zostanie zniesiona. Co bedzie w zamian?

    Dz.U.02.141.1176

    USTAWA

    z dnia 27 lipca 2002 r.

    o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu
    cywilnego.

    (Dz. U. z dnia 5 września 2002 r.)

    Rozdział 1

    Sprzedaż konsumencka

    Art. 1. 1. Ustawę stosuje się do dokonywanej w zakresie działalności
    przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę
    rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą (towar
    konsumpcyjny).

    2. Ustawy nie stosuje się do sprzedaży energii elektrycznej, jak również do
    gazu i wody, chyba że są sprzedawane w ograniczonej ilości lub w określonej
    objętości.

    3. Ustawy nie stosuje się do sprzedaży egzekucyjnej oraz sprzedaży
    dokonywanej w postępowaniu upadłościowym albo innym postępowaniu sądowym.

    4. Do sprzedaży konsumenckiej nie stosuje się przepisów art. 556-581 ustawy
    z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z 1971
    r. Nr 27, poz. 252, z 1976 r. Nr 19, poz. 122, z 1982 r. Nr 11, poz. 81, Nr
    19, poz. 147 i Nr 30, poz. 210, z 1984 r. Nr 45, poz. 242, z 1985 r. Nr 22,
    poz. 99, z 1989 r. Nr 3, poz. 11, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, Nr 55, poz. 321
    i Nr 79, poz. 464, z 1991 r. Nr 107, poz. 464 i Nr 115, poz. 496, z 1993 r.
    Nr 17, poz. 78, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, Nr 85, poz. 388 i Nr 105, poz.
    509, z 1995 r. Nr 83, poz. 417, z 1996 r. Nr 114, poz. 542, Nr 139, poz. 646
    i Nr 149, poz. 703, z 1997 r. Nr 43, poz. 272, Nr 115, poz. 741, Nr 117,
    poz. 751 i Nr 157, poz. 1040, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 758,
    z 1999 r. Nr 52, poz. 532, z 2000 r. Nr 22, poz. 271, Nr 74, poz. 855 i 857,
    Nr 88, poz. 983 i Nr 114, poz. 1191, z 2001 r. Nr 11, poz. 91, Nr 71, poz.
    733, Nr 130, poz. 1450 i Nr 145, poz. 1638 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984).

    Art. 2. 1. Sprzedawca jest obowiązany podać do wiadomości kupującego cenę
    oferowanego towaru konsumpcyjnego oraz jego cenę jednostkową (cenę za
    jednostkę miary), chyba że wyrażają się one tą samą kwotą. Przy sprzedaży
    towaru konsumpcyjnego oferowanego luzem jest wymagane podanie jedynie ceny
    jednostkowej. Taki sam sposób podawania cen powinien być stosowany w
    reklamie.

    2. Przy sprzedaży na raty, na przedpłaty, na zamówienie, według wzoru lub na
    próbę oraz sprzedaży za cenę powyżej dwóch tysięcy złotych sprzedawca jest
    obowiązany potwierdzić na piśmie wszystkie istotne postanowienia zawartej
    umowy.

    3. W pozostałych przypadkach, na żądanie kupującego, sprzedawca wydaje
    pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, zawierające oznaczenie sprzedawcy z
    jego adresem, datę sprzedaży oraz określenie towaru konsumpcyjnego, jego
    ilość i cenę.

    Art. 3. 1. Sprzedawca dokonujący sprzedaży w Rzeczypospolitej Polskiej jest
    obowiązany udzielić kupującemu jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w
    błąd informacji w języku polskim, wystarczających do prawidłowego i pełnego
    korzystania ze sprzedanego towaru konsumpcyjnego. W szczególności należy
    podać: nazwę towaru, określenie producenta lub importera i kraj pochodzenia
    towaru, znak bezpieczeństwa i znak zgodności wymagane przez odrębne
    przepisy, informacje o dopuszczeniu do obrotu w Rzeczypospolitej Polskiej
    oraz, stosownie do rodzaju towaru, określenie jego energochłonności, a także
    inne dane wskazane w odrębnych przepisach.

    2. Informacje, o których mowa w ust. 1, powinny znajdować się na towarze
    konsumpcyjnym lub być z nim trwale połączone, w przypadku gdy towar jest
    sprzedawany w opakowaniu jednostkowym lub w zestawie. W pozostałych
    przypadkach sprzedawca jest obowiązany umieścić w miejscu sprzedaży towaru
    informację, która może zostać ograniczona do nazwy towaru i jego głównej
    cechy użytkowej oraz wskazania producenta lub importera i kraju pochodzenia
    towaru.

    3. Sprzedawca jest obowiązany zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie
    warunki techniczno-organizacyjne umożliwiające dokonanie wyboru towaru
    konsumpcyjnego i sprawdzenie jego jakości, kompletności oraz funkcjonowania
    głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów.

    4. Na żądanie kupującego sprzedawca jest obowiązany wyjaśnić znaczenie
    poszczególnych postanowień umowy.

    5. Sprzedawca jest obowiązany wydać kupującemu wraz z towarem konsumpcyjnym
    wszystkie elementy jego wyposażenia oraz sporządzone w języku polskim
    instrukcje obsługi, konserwacji i inne dokumenty wymagane przez odrębne
    przepisy.

    Art. 4. 1. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny
    w chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia
    niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa
    się, że istniała ona w chwili wydania.

    2. W przypadku indywidualnego uzgadniania właściwości towaru konsumpcyjnego
    domniemywa się, że jest on zgodny z umową, jeżeli odpowiada podanemu przez
    sprzedawcę opisowi lub ma cechy okazanej kupującemu próbki albo wzoru, a
    także gdy nadaje się do celu określonego przez kupującego przy zawarciu
    umowy, chyba że sprzedawca zgłosił zastrzeżenia co do takiego przeznaczenia
    towaru.

    3. W przypadkach nieobjętych ust. 2 domniemywa się, że towar konsumpcyjny
    jest zgodny z umową, jeżeli nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju
    towar jest zwykle używany, oraz gdy jego właściwości odpowiadają
    właściwościom cechującym towar tego rodzaju. Takie samo domniemanie
    przyjmuje się, gdy towar odpowiada oczekiwaniom dotyczącym towaru tego
    rodzaju, opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy,
    producenta lub jego przedstawiciela; w szczególności uwzględnia się
    zapewnienia, wyrażone w oznakowaniu towaru lub reklamie, odnoszące się do
    właściwości towaru, w tym także terminu, w jakim towar ma je zachować.

    4. Na równi z zapewnieniem producenta traktuje się zapewnienie osoby, która
    wprowadza towar konsumpcyjny do obrotu krajowego w zakresie działalności
    swojego przedsiębiorstwa, oraz osoby, która podaje się za producenta przez
    umieszczenie na towarze swojej nazwy, znaku towarowego lub innego oznaczenia
    odróżniającego.

    Art. 5. Sprzedawca nie jest związany zapewnieniem, o którym mowa w art. 4,
    jeżeli wykazał, że zapewnienia tego nie znał ani, oceniając rozsądnie, znać
    nie mógł albo że nie mogło ono mieć wpływu na decyzję kupującego o zawarciu
    umowy, albo też że jego treść sprostowano przed zawarciem umowy.

    Art. 6. Za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową uważa się również
    nieprawidłowość w jego zamontowaniu i uruchomieniu, jeżeli czynności te
    zostały wykonane w ramach umowy sprzedaży przez sprzedawcę lub przez osobę,
    za którą ponosi on odpowiedzialność, albo przez kupującego według instrukcji
    otrzymanej przy sprzedaży.

    Art. 7. Sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z
    umową, gdy kupujący o tej niezgodności wiedział lub, oceniając rozsądnie,
    powinien był wiedzieć. To samo odnosi się do niezgodności, która wynikła z
    przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez kupującego.

    Art. 8. 1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może
    żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę
    albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub
    wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia
    się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej
    niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby
    kupującego inny sposób zaspokojenia.

    2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że
    sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez
    kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny,
    materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.

    3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w ust.
    1, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że
    uznał je za uzasadnione.

    4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać naprawy
    ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu
    w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na
    znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny
    albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru
    konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu
    naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.

    Art. 9. 1. Kupujący traci uprawnienia przewidziane w art. 8, jeżeli przed
    upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z
    umową nie zawiadomi o tym sprzedawcy. Do zachowania terminu wystarczy
    wysłanie zawiadomienia przed jego upływem.

    2. Minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem
    właściwym do spraw rolnictwa po zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu Ochrony
    Konkurencji i Konsumentów określi, w drodze rozporządzenia, dla towarów
    żywnościowych krótsze terminy zawiadomienia, mając na względzie trwałość
    tych towarów.

    Art. 10. 1. Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z
    umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od
    wydania tego towaru kupującemu; termin ten biegnie na nowo w razie wymiany
    towaru. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą ten
    termin skrócić, jednakże nie poniżej jednego roku.

    2. Roszczenia kupującego określone w art. 8 przedawniają się z upływem roku
    od stwierdzenia przez kupującego niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową;
    przedawnienie nie może się skończyć przed upływem terminu określonego w ust.
    1. W takim samym terminie wygasa uprawnienie do odstąpienia od umowy.

    3. Zawiadomienie sprzedawcy o niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową
    przerywa bieg przedawnienia. Przedawnienie nie biegnie w czasie wykonywania
    naprawy lub wymiany oraz prowadzenia przez strony, nie dłużej jednak niż
    przez trzy miesiące, rokowań w celu ugodowego załatwienia sprawy.

    4. Upływ powyższych terminów nie wyłącza wykonania uprawnień wynikających z
    niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową, jeżeli sprzedawca w chwili
    zawarcia umowy wiedział o niezgodności i nie zwrócił na to uwagi kupującego.

    Art. 11. Uprawnień unormowanych w niniejszej ustawie nie można wyłączyć ani
    ograniczyć w drodze umowy zawartej przed zawiadomieniem sprzedawcy o
    niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. W szczególności nie można tego
    dokonać przez oświadczenie kupującego, że wie o wszelkich niezgodnościach
    towaru z umową, lub przez wybór prawa obcego.

    Art. 12. 1. W przypadku zaspokojenia roszczeń wynikających z niezgodności
    towaru konsumpcyjnego z umową sprzedawca może dochodzić odszkodowania od
    któregokolwiek z poprzednich sprzedawców, jeżeli wskutek jego działania lub
    zaniechania towar był niezgodny z umową sprzedaży konsumenckiej. Do
    odpowiedzialności odszkodowawczej stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego o
    skutkach niewykonania zobowiązań.

    2. Roszczenie zwrotne przewidziane w ust. 1 przedawnia się z upływem sześciu
    miesięcy; staje się wymagalne z chwilą zaspokojenia kupującego, nie później
    jednak niż w dniu, w którym sprzedawca obowiązany był to uczynić.

    Art. 13. 1. Udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty
    przez oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub
    reklamie, odnoszących się do towaru konsumpcyjnego; określa ono obowiązki
    gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego
    towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Nie uważa się
    za gwarancję oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków gwaranta.

    2. Sprzedawca udzielający gwarancji wydaje kupującemu wraz z towarem
    dokument gwarancyjny; powinien także sprawdzić zgodność znajdujących się na
    towarze oznaczeń z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym oraz stan
    plomb i innych umieszczonych na towarze zabezpieczeń.

    3. Oświadczenie gwarancyjne powinno być sformułowane zgodnie z wymaganiami
    określonymi w art. 3 ust. 1 zdanie pierwsze. Jednakże uchybienie tym
    wymaganiom pozostaje bez wpływu na ważność gwarancji i nie pozbawia
    kupującego wynikających z niej uprawnień.

    4. W dokumencie gwarancyjnym należy zamieścić podstawowe dane potrzebne do
    dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym w szczególności nazwę i adres
    gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej, czas trwania
    i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. Ponadto powinno być w nim
    zawarte stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie
    wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z
    niezgodności towaru z umową.

    Rozdział 2

    Zmiany w przepisach obowiązujących i przepis końcowy

    Art. 14. W ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr
[...]
    z 2002 r. Nr 113, poz. 984) wprowadza się następujące zmiany:

    1) po art. 535 dodaje się art. 5351 w brzmieniu:

    "Art. 5351. Przepisy niniejszego działu stosuje się do sprzedaży
    konsumenckiej w takim zakresie, w jakim sprzedaż ta nie jest uregulowana
    odrębnymi przepisami.";

    2) skreśla się art. 5551;

    3) po art. 605 dodaje się art. 6051 w brzmieniu:

    "Art. 6051. Jeżeli umowa dostawy jest zawierana w zakresie działalności
    przedsiębiorstwa dostawcy, a odbiorcą jest osoba fizyczna, która nabywa
    rzeczy w celu niezwiązanym z jej działalnością gospodarczą ani zawodową, do
    umowy tej stosuje się przepisy o sprzedaży konsumenckiej.";

    4) po art. 627 dodaje się art. 6271 w brzmieniu:

    "Art. 6271. Do umowy zawartej, w zakresie działalności przedsiębiorstwa
    przyjmującego zamówienie, z osobą fizyczną, która zamawia dzieło, będące
    rzeczą ruchomą, w celu niezwiązanym z jej działalnością gospodarczą ani
    zawodową, stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży konsumenckiej.";

    5) po art. 770 dodaje się art. 7701 w brzmieniu:

    "Art. 7701. Do umowy sprzedaży rzeczy ruchomej, zawartej przez komisanta z
    osobą fizyczną, która nabywa rzecz w celu niezwiązanym z jej działalnością
    gospodarczą ani zawodową, stosuje się przepisy o sprzedaży konsumenckiej."

    Art. 15. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.

  • 3. Data: 2002-12-30 19:24:50
    Od: "-=Przemek=-" <c...@d...alter.pl>

    Użytkownik "Paweł Skarżyński" <c...@p...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:auq6e8

    > Naprawdę nie można dac linku do ustawy?

    można, ale byłem tak miły, że przesłałem całość ;-)
    Poza tym nie mam tu linka nigdzie - tekst dawno ściągałem. Nie przesadzaj -
    to tylko 16kB tekstu.

  • 4. Data: 2002-12-30 19:27:46
    Od: Paweł Skarżyński <c...@p...gazeta.pl>

> [...]
    >
    > USTAWA
    >
    > z dnia 27 lipca 2002 r.
    >
    > o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu

    chester

  • 5. Data: 2002-12-30 19:49:29
    Od: "Konlin" <k...@p...pl>

    Użytkownik -=Przemek=- <c...@d...alter.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:auq68r$aib$...@n...tpi.pl...

    > teoretycznie sprzedawca ale wytłumacz mu to ;-)

    Jedyne co potrzebuje to konkretny artykul ktory to reguluje :)) I wtedy
    nawet nie bede sie musial bardzo starac jak czarno na bialym zobacza.

    > Dz.U.02.141.1176

    Dzieki, bede mial na dzis lekture do poduszki :)

    Pozdrawiam
    Konrad Inglot

  • 6. Data: 2002-12-30 20:23:27
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Konlin napisa_(a):
    > Jedyne co potrzebuje to konkretny artykul ktory to reguluje :)) I wtedy
    > nawet nie bede sie musial bardzo starac jak czarno na bialym zobacza.

    rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków zawierania i wykonywania
    umów sprzedaży między przedsiębiorcami a konsumentami Dz.U. 2002r, nr 96
    poz.851

    par.18

    KG

  • 7. Data: 2002-12-30 20:40:47
    Od: "Konlin" <k...@p...pl>

    Użytkownik Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:3...@p...onet.pl...

    > rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków zawierania i wykonywania
    > umów sprzedaży między przedsiębiorcami a konsumentami Dz.U. 2002r, nr 96
    > poz.851 par.18

    Dzieki. A nie orientujesz sie jak to jest ze zwrotem pieniedzy? Bo w KC w
    dziale o rekojmi tego nie znalazlem.

    Pozdrawiam
    Konlin

  • 8. Data: 2002-12-30 21:50:07
    Od: "-=Przemek=-" <c...@d...alter.pl>

    > Jedyne co potrzebuje to konkretny artykul ktory to reguluje :)) I wtedy
    > nawet nie bede sie musial bardzo starac jak czarno na bialym zobacza.

    Przejrzyj kodeks cywilny - artykuły o rękojmi. Tam było coś o tym.
    Swoją drogą wiem jak to jest w praktyce - czasem idiocie nie wytłumaczysz,
    że nie ma racji nawet jak mu paragrafem strzelisz... a co, do sądu
    pójdziesz? i będziesz pewnie czekał z rok albo i dłużej :(

  • 9. Data: 2002-12-30 21:57:21
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Konlin napisa_(a):
    > Dzieki. A nie orientujesz sie jak to jest ze zwrotem pieniedzy? Bo w KC w
    > dziale o rekojmi tego nie znalazlem.

    bo tam tego nie ma ;)
    Jeśli odstępujesz od umowy to stosuje się art.494 kc (odesłanie z 560) -
    przysługuje Ci zwrot tego co sam świadczyłeś. Ale ewentualnej różnicy w
    cenie w razie jej wzrostu możesz dochodzić w ramach odpowiedzialności
    odszkodowawczej za niewykonanie umowy (471,494 kc)

    KG

  • 10. Data: 2002-12-30 22:27:40
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    "-=Przemek=-" <c...@d...alter.pl> wrote in message
    > Swoją drogą wiem jak to jest w praktyce - czasem idiocie nie wytłumaczysz,
    > że nie ma racji nawet jak mu paragrafem strzelisz... a co, do sądu
    > pójdziesz? i będziesz pewnie czekał z rok albo i dłużej :(

    po co tłumaczyć ?
    1. wysyłasz listem informację o wadzie produktu o wadze wyśzej niż 10 kg i
    podajesz kiedy można w ciągu 7 dni dokonać oględzin
    2. jeśli nie ma reakcji odpowiedzi odmownej na pismo to uznajesz, że
    reklamacja zostanie załatwiona zgodnie z żądaniami
    3. jeśli nie zjawia się nikt na oględziny prosisz o pomoc federację
    konsumentów

    www.federacja-konsumentow.org.pl

    --
    pozdrawiam