  • 1. Data: 2004-02-27 13:24:12
    Temat: Zwrot kosztow dojazdu na rozprawe sadowa
    Od: "socreader" <s...@w...pl>

    Witam,

    Moje pytanie dotyczy zwrotu kosztow dojazdu na rozprawe sadowa (sprawa
    cywilna, w ktorej byłem przesłuchiwany w charakterze swiadka). Na wezwaniu
    umieszczona byla informacja iz przysluguje mi zwrot kosztow dojazdu. Po
    rozprawie wyslalem pismo do sadu z prosba o uzyskanie takiego zwrotu.
    Podroz odbylem samochodem prywatnym (ponad 200km). Koniecznosc wyboru
    takiego srodka lokomocji wynikala z faktu, iz przesluchanie odbywało sie o
    godzinie 8.30, natomiast wedlug informacji uzyskanych w PKP "najblizszy
    czasowo" przyjazd pociągu nastąpil o godzinie 19.40 dnia poprzedniego
    (nastapilaby koniecznosc oczekiwania przeze mnie na przesluchanie ok. 13
    godzin - w godzinach nocnych). Natomiast wedlug informacji PKS "najblizszy
    czasowo" autobus przyjechal o godzinie13.15 dnia poprzedniego (oczekiwanie
    na przesluchanie - ok. 20 godzin!). Dostepnosc jedynie takich polaczen
    wykluczala racjonalny dojazd wymienionymi srodkami lokomocji.
    Przeszukalem archiwum grupy na googlach i znalazlem informacje, ze sad
    zwraca koszty dojazdu nie tylko najtanszym srodkiem lokomocji, ale rowniez
    innym srodkiem transportu, jesli mozliwa byla tylko taka podroz (w archiwum
    znalazlem nawet informacje, ze komus sad zwracal koszt przelotu samolotem
    ;-). Informacje z archiwum grupy wskazywalay, ze w przypadku dojazdu
    samochodem prywatnym musze policzyc koszt wedlug urzedowej stawka za jeden
    kilometr przebiegu samochodow osobowych o pojemnosci powyzej 900 cm ( wynosi
    obecnie 0,7692 zl). Tak tez uczynilem.
    Otrzymalem postanowienie sadu, zgodnie z ktorym sad przyznal mi zwrot
    kosztów podrozy do sadu i z powrotem w wysokosci rownej kosztom podrozy
    pociagiem w klasie 2.
    "
    Zgodnie z trescia art. 277 kpc swiadek ma prawo zadac zwrotu wydatkow
    koniecznych zwiazanychze stawiennictwem do sadu.
    Biorac tresc powyzej wskazanego przepisu oraz fakt, iz wedlug informacji PKP
    koszt przejazdu srodkiem transportu masowego o klasie nanizszej (II) wynosi
    z X do Y jedynie Z zl w jedna strone nalezalo orzec jak w punkcie 1
    postanowienia. Zgodnie bowiem z dekretem z dn. 26.10.1950r o naleznosciach
    swiadkow, bieglych i stron w postepowaniu sadowym DzU nr 49 poz. 445 swiadek
    zamieszkaly w miejscowosci oddalonej ponad 10 km od miejsca wykonywania
    czynnosci i z powrotem, ktore ustala sie wylacznie przy uwzglednieniu
    kosztow przejazdu srodkiem transportu masowego (koleja, autobusem) w klasie
    najnizsze, w braku zas takiego srodka uwzglednia sie koszty przejazdu
    najtanszym z dostepnych srodkow lokomocji (art. 2 ust., art. 3 ust. 1 i
    art.4 ust.1 w/w dekretu).
    Z tych tez wzgledow w pozostalym zakresie wniosek o zwrot kosztow podrozy
    podlegal oddaleniu."

    Zostalem pouczony iz moge zlozyc zazalenie odnosnie postanowienia sadu. Czy
    mam podstawy do skladania zazalenia? W jaki sposob moge umowtywowac prosbe o
    zwrot kosztow podrozy jaki ponioslem? Oczywiscie moglem jechac pociagiem,
    ale oczekiwanie w nocy 13 godzin na dworcu to chyba malo przyjemna sprawa
    :-/ Koszty mojego przejazdu byly wieksze niz pociagiem (czy nawet
    autobusem), ale jesli mialbym je liczyc nie wedlug stawki urzedowej to
    jakiej? 'Na oko'? ;-)
    Jak to jest wlasciwie, ze jeden sad zwraca koszt przejazdu samochodem (albo
    i przelotu samolotem ;-), a drugi nie?

    Dziekuje z gory, za wszelkie pomocne wskazowki.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-02-27 22:16:27
    Temat: Re: Zwrot kosztow dojazdu na rozprawe sadowa
    Od: Marcyś <m...@x...pl>

    Niech Ci zapłacą za najtańszy dojazd, ale i za nocleg,
    wyżywienie (ładnie zwą to "strawnym), utratę zarobku w tym dniu.