    Date: Sun, 30 May 2010 16:43:16 +0200
    From: Jan <j...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zwolnienie chorobowe a przyjście do pracy

    krowek pisze:
    > Mam zwolnienie chorobowe 7 dni od wtorku do poniedziałku włącznie. W weekend
    > czuję się już na tyle dobrze, że chcę iść do pracy już w poniedziałek, czyli
    > ostatni dzień zwolnienia lekarskiego, ponieważ jest koniec miesiąca i nie
    > chcę zawalić paru spraw. Czy mogę mieć z tego powodu jakieś problemy typu
    > nieuznanie zwolnienia przez pracodawcę lub inne nieprzyjemności?

    Nie stanowi ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych
    wykonywanie w czasie zwolnienia chorobowego pracy, która nie jest
    sprzeczna z zaleceniami lekarskimi (wyrok SN z 19.1.1998 r)

    Ustalenie przez pracodawcę, że doszło do wykorzystywania zwolnienia
    lekarskiego niezgodnie z jego przeznaczeniem, może być uznane za
    naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych i stanowić uzasadnioną
    przyczynę rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia, jeśli
    pracownikowi można przypisać winę, co najmniej w postaci rażącego
    niedbalstwa (wyrok SN z 21.10.1999 r.)

    Wykonywanie pracy lub prowadzenie innej działalności w czasie zwolnienia
    lekarskiego może być kwalifikowane jako naruszenie podstawowych
    obowiązków pracowniczych wówczas, gdy pracownik swoim zachowaniem
    przekreśla cele zwolnienia, czyli jak najszybszy powrót do zdrowia i
    odzyskanie zdolności do wykonywania pracy (wyrok SN z 11.6.2003 r)

    Pracodawca ma prawo zażądać od pracownika wyjaśnienia, czy w okresie
    zwolnienia z obowiązku wykonywania pracy z powodu choroby przeprowadzał
    zaleconą przez lekarza kurację, czy też wykorzystywał zwolnienie w innym
    celu - niezależnie od tego, czy sprzyjającym poprawie stanu zdrowia, czy
    pogarszającym lub mogącym go pogorszyć - mieści się to bowiem w ramach
    obowiązku współdziałania z pracodawcą przy wykonywaniu zobowiązania
    (wyrok SN z 19.4.2001 r)